V tejto rubrike môžete požiadať svojich skúsenejších kolegov a odborníkov v oblasti legislatívy o rady, ide hlavne o poradenstvo v pracovných a sociálne právnych vzťahoch.
Klásť otázky alebo odpovedať môžete pomocou komentárov, obsah otázky by mal byť stručný ale obsahovo postačujúci.
Pri odpovediach prosím uveďte na začiatku odpovede komu odpovedáte, môže sa stať, že otázky sa nahromadia tak nech je zreteľné komu odpovedáte.
Vážení čitatelia nášho portálu, rád by som vás nasmeroval na: http://doko.blog.sk, kde sa dozviete ďalšie zaujímavosti z vojenského života a života dôchodcov.
Takto sme začínali v roku 2010:
• Jozef Kotulič:
22.2.2010 o 17:39
V prostredí zväzu vojakov sa pohybujem už od roku 1990. A preto si dovolím tvrdiť, že ak niečo veľmi zaujíma členov zväzu, ale aj nečlenov, tak je to právne poradenstvo. No a na tomto sľubne vyzerajúcom našom webe, mi takáto rubrika chýba. Pritom v radoch profesionálnych vojakov, ale aj vojenských výslužilcov, je dosť ľudí, ktorí majú nejaké právnické skúseností a mohli by iným našim členom pomôcť svojou bezplatnou právnou radou. Pochopiteľne, že by to nemuseli byť len právnici, ale aj ostatní radoví členovia, ktorí by vedeli a chceli k riešenému problému zo svojich skúseností poradiť iným. Spočiatku by táto rubrika mohla byť len svojpomocná no verím, že postupne by ÚR zväzu mohla na niektoré zložitejšie právne problémy využiť služby odborných právnikov.
A aby som bol konkrétny.
Dovolím si dať prvú otázku:
1. Môže poberateľ výsluhového dôchodku, ktorý pracuje na pracovnú zmluvu, po prepustení z pracovného pomeru požiadať o podporu v nezamestnanosti? Ak áno, ako má ďalej postupovať?
Ďakujem za odpovede.
Poznámka: odpoveď na túto otázku je na konci komentárov, 22.2.2010
Takýmto a podobným štýlom formulujte svoje otázky, odpovede sa s určitosťou ±100% dočkáte. Tie náročnejšie otázky potrebujú dlhší čas na odpoveď , mnohé Vaše otázky už boli zodpovedané v 590 príspevkoch od roku 2010, kedy sme poradenstvo zaviedli pre členov ZV SR, pričom sme odpovedali aj na otázky nečlenov a iných rezortov bezpečnostných zložiek.
Tento web vykonáva službu všetkým ktorí slúžili, alebo slúžia v štátnej službe, bez rozdielu vojak, policajt, hasič, záchranár.
Máme záujem na tom, aby ste nezostávali bezradní pri Vašej obrane, zásadne používajte argumenty ktoré vám budú poradené kolegami ktorí už podobným prípadom prešli.
Poradenstvo je poskytované bezplatne.
Otázky a odpovede od 22.2.2010 do 25.1.2015 -/doporučujeme po otvorení stránky prehliadať od konca po dátumoch/- kliknuť TU:
Subor otazok a odpovedi od 22.2.2010
Vaše otázky a odpovede píšte do okienka “Komentár”.
Dobrý večer,
som vojačkou – dôstojníčkou vo výslužbe a dovoľujem si Vás týmto osloviť s otázkou, či máte vedomosť o tom, že MO SR (príp. VÚSZ) riešilo otázku zabezpečenia stravovania pre osamelých bývalých vojakov – seniorov so zdravotnými problémami; viem, že bývalí policajti túto otázku vyriešenú majú kolektívnou zmluvou s MV SR.
Prípadne, keby ste mi vedeli poradiť, čo sa dá v tejto záležitosti urobiť, aby sa ľady pohli, veľmi by mi to pomohlo.
Prajem pekný večer.
S úctou
Mgr. Margita Marková
Nemám komentář, jenom dotaz:
Je tu někdo, kdo dostává čistý VD (po dovršení dúch.věku, bez SD) a už dostal 13. dúchod?
Dík za odpověď.
už prichádzajú…
Dnes přišel.
Dobrý večer,
na tému priznávania doby do započítania na starobný dôchodok tu už bolo veľmi veľa napísané. Ďakujem. Chcem ,ale poprosiť o ozrejmenie situácie, kedy:
– VD je započítavané iba za celé roky – ten mám priznaný
– uskutočňoval som náhradnú službu v počte dní 153. Táto doba sa mi teda n e z a r á t a la do VD.
Musí mi teda SP týchto 153 dní / výkon náhradnej služby/ započítať do doby priznanej na SD? Ak áno, na základe akej právnej normy?
Ďakujem a prajem všetko dobré .
Pre Peťka 6. decembra 2024 o 19:51
Započítanie náhradnej vojenskej služby a tzv. “zbytkové mesiace”
Pri výpočte dôchodkov je dôležité rozlišovať medzi dvomi druhmi započítavania – pre výsluhový dôchodok (VD) a pre starobný dôchodok (SD). Každý má svoje pravidlá:
1. Náhradná vojenská služba a výsluhový dôchodok (VD)
* Podľa § 58 zákona č. 328/2002 Z. z. sa do výsluhového dôchodku započítava aj doba náhradnej vojenskej služby. Táto doba však musí byť súčasťou celého roka služby.
* Ak ste mali v služobnom pomere kratšie obdobie (napríklad 5 mesiacov), tieto mesiace sa môžu „stratiť“, pretože výsluhový dôchodok sa počíta len za celé roky. Tieto “zbytkové mesiace” teda nezvyšujú váš počet odslúžených rokov pre VD.
2. Náhradná vojenská služba a starobný dôchodok (SD)
* Pri výpočte starobného dôchodku Sociálna poisťovňa zohľadňuje všetky obdobia dôchodkového poistenia, vrátane obdobia náhradnej vojenskej služby, počas ktorej poistné za občana odvádzal štát. Táto povinnosť vyplýva z § 60 ods.2 zákona č. 461/2003 Z. z.
* Ak ste napríklad vykonali náhradnú vojenskú službu (napr. 153 dní), táto doba by mala byť zohľadnená v období dôchodkového poistenia.
3. Čo s “prepadnutými” mesiacmi?
* Mesiace, ktoré sa nezapočítali do výsluhového dôchodku (napr. kvôli tomu, že neuzavreli celý rok), by sa mali zohľadniť pri výpočte starobného dôchodku.
* Tieto mesiace nemajú zostať „visiace vo vzduchu“. Ak Sociálna poisťovňa tieto dni nezohľadnila, mohlo ísť o chybu v evidencii.
4. Ako postupovať?
* Overte si vo výpise zo Sociálnej poisťovne, či sú všetky obdobia poistenia (vrátane náhradnej vojenskej služby) započítané.
* Ak nie, podajte písomnú žiadosť o opravu, pričom sa odvolajte na § 60 ods.2 zákona č. 461/2003 Z. z., ktorý definuje povinnosť započítať obdobia náhradnej služby do dôchodkového poistenia.
Zvyškové mesiace a roky – čo by ste mali vedieť
(Doplnenie ku komentáru z 6. decembra 2024 o 21:22)
Pri výpočte výsluhového dôchodku sa často riešila otázka zvyškových mesiacov a rokov. Pred 1. májom 2013 bolo potrebné odslúžiť 30 rokov na dosiahnutie maximálnej výšky výsluhového dôchodku (VD) 60 %. Po tomto dátume sa pravidlá zmenili – na získanie maximálnej výšky VD 65 % už treba odslúžiť 35 rokov. Ak však niekto odslúži viac ako tieto hranice, prebytočné roky alebo mesiace môžu byť z hľadiska výpočtu VD nevyužité, teda „prepadnú“.
Tieto „zbytkové“ obdobia však môžu mať význam pri výpočte starobného dôchodku, najmä ak ide aj o predčasný starobný dôchodok či invalidný dôchodok. Preto je dobré túto otázku konzultovať s pobočkou Sociálnej poisťovne, ktorá by si mala automaticky vyžiadať údaje z úradov sociálneho zabezpečenia silových rezortov (napr. OSZ MV SR alebo VÚSZ MO SR). Ak by ste neuspeli, môžete zvážiť právnu pomoc prostredníctvom advokátskych kancelárií špecializujúcich sa na problematiku výsluhových dôchodkov.
Stojí to za to?
Pri menších zvyškových obdobiach, ktoré by zvýšili dôchodok len o 10–20 € mesačne, je dôležité zvážiť, či sa administratívny proces a náklady na právnu pomoc oplatia.
Pre viac informácií a zoznam advokátskych kancelárií podľa krajov Slovenska môžete využiť tento odkaz:
https://www.asociaciapolicajtov.sk/downloads/aktualizacia5.pdf
ĎAKUJEM ZA ODPOVEĎ M. PÁLFIMU ZA OBSIAHLU A PROMPTNÚ ODPOVEĎ.
Prajem veľa úspechov a pevné zdravie. Peťko
Pre Petra, 10. decembra 2024 o 10:40:
Dobrý deň Peter.Mám podobnú skúsenosť. Náhradná vojenská služba v trvaní 5 mesiacov mi nebola zarátaná ani do výsluhového dôchodku podľa zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, ani do starobného dôchodku podľa kategórií funkcií na základe zákona č. 100/1988 Zb., v súlade s § 174 ods. 1 a 2, ktoré nadväzujú na § 274 zákona č. 461/2003 o sociálnom poistení.
Keď som žiadal o starobný dôchodok od Sociálnej poisťovne (čo je vlastne len dopočet k výsluhovému dôchodku), očakával som, že Sociálna poisťovňa tieto zvyškové obdobia vyrieši automaticky. Dnes už predsa existujú moderné IT technológie a prepojenia medzi úradmi sociálneho zabezpečenia.
Žiaľ, nestalo sa to ani v mojom prípade, ani u viacerých kolegov, ktorých poznám. V mojom prípade ide o stratu len pár eur mesačne, takže som to ďalej neriešil.
Aj vám prajem hlavne pevné zdravie a nech sa darí.
Osobitný právny názor sudkyne Správneho súdu Košice (z najnovšej judikatúry).
x
Poberateľ výsluhového dôchodku (bývalý colník)požiadal Sociálnu poisťovňu o priznanie starobného dôchodku. SP mu priznala starobný dôchodok po dosiahnutí všeobecného dôchodkového veku , ale pre výpočet výšky zohľadnila len obdobie dôchodkového poistenia získané vo všeobecnom systéme.
Sudkyňa pripustila možnosť zhodnotenia doby služby len v prípade, keď doba civilného dôchodkového poistenia nedosahuje dĺžku potrebnú pre vznik starobného dôchodku (menej než 15 rokov). Tvrdí, že v prípade poistencov (výsluhových dôchodcov), ktorí dosiahli potrebnú dobu civilného poistenia (15 a viac) nie je možné použiť čl.33 Dohovoru a musí sa aplikovať §60 ods.2 resp. §255 ods.5 zákona č.461/2003 Z.z.. Zároveň konštatuje, že dôvod výhodnejšieho postupu pre poistenca podľa čl.33 Dohovoru sa jej nejaví ako legitímny dôvod.
Očakávam, že Sociálna poisťovňa sa stotožní s názorom sudkyne a stretneme sa s tým v nasledujúcich obdobiach v súdnych sporoch so SP ako nóvum v argumentoch SP pre nemožnosť zhodnotenia doby služby.
Dobrý deň prajem. Aktuálne som sa stal starobným dôchodcom (rozhodnutie som obdržal pred niekoľkými dňami). Pravdepodobne patrím do poslednej skupiny výsluhových dôchodcov (mám 59 rokov), ktorí mali túto možnosť (v súlade s paragrafom 21, 174 Zákona č. 100/1988 Zb., v nadväznosti na Zákon č. 461/2003 Zb. § 274 o sociálnom poistení, t.j., minimálne 15 rokov služobného pomeru k 31. decembru 1999 (iba § 174 ods. 1 a ods. 2) a celkové obdobie dôchodkového poistenia v trvaní minimálne 25 rokov). Do výsluhového dôchodku som odišiel v roku 2010. V civile som odrobil ďalších 10 rokov.
Už dlhšie sledujem Vašu stránku a vzhľadom na tu uvedené viaceré skutočnosti mám pochybnosti o tom, že môj starobný dôchodok bol určený správne. Môžete mi poradiť, či existuje inštitúcia alebo fyzická osoba, ktorá by dokázala urobiť kontrolu správnosti? V odôvodnení som našiel minimálne dva odstavce, v ktorých vidím nejasnosti. Ďakujem
Zjednodušene – SP vypočíta SD , od neho odpočíta vyplácaný VD , zostatok je výška SD.
Uvediem Vám príklad výpočtu SD. Ak si tam dosadíte svoje čísla, +- by Vám to malo sedieť.
Príklad:
• Poistenec sa narodil 15. mája 1956. Získal 20 rokov a 300 dní doby služby v I. kategórii funkcií.
• Poistencovi bol priznaný výsluhový dôchodok za 20 rokov doby služby.
• Úhrnom poistenec získal 39,4414 rokov obdobia dôchodkového poistenia (ODP) vrátane doby služby; priemerný osobný mzdový bod (POMB) je 1,8728.
• Poistenec žiada priznať starobný dôchodok od 15. mája 2011, t. j. odo dňa vzniku nároku na starobný dôchodok (vo veku 55 rokov).
• Aktuálna dôchodková hodnota (ADH) v roku 2011 je 9,5756 EUR.
Určenie sumy starobného dôchodku poistencovi, ktorý je poberateľom výsluhového dôchodku podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a článku 33 ods. 2 Dohovoru č. 128:
1. Určí sa suma starobného dôchodku za celú dobu poistenia podľa vzorca POMB x ODP x ADH
1,8728 x 39,4414 x 9,5756 EUR = 707,40 EUR (707,30987079)
2. Určí sa časť sumy starobného dôchodku zodpovedajúca 20 rokom doby služby, ktorá bola zhodnotená na určenie sumy výsluhového dôchodku, koeficientom 20 / 39,4414 = 0,50708139 (koeficient) ›
707,40 EUR x 0,50708139 = 358,70937528 EUR (suma zodpovedajúca počtu 20 rokov doby služby, za ktorú bol priznaný výsluhový dôchodok)
3. Určí sa suma starobného dôchodku znížením o sumu, ktorá zodpovedá ODP, ktorým je doba služby zhodnotená na určenie sumy výsluhového dôchodku za celé roky (za 20 rokov doby služby)
707,40 EUR – 358,70937528 EUR = 348,70 EUR (348,69062472)
4. Následne k sume starobného dôchodku 348,70 EUR patrí zvýšenie …% za rok 2011 odo dňa priznania starobného dôchodku.
Pokiaľ máte pochybnosti o správnosti výšky priznaného SD tak sa o radu môžete mailom obrátiť na niektorého z autorov príspevkov na tomto webe. Nezáväzné posúdenie Vášho SD môžete požiadať napr. na už viackrát uvedenej mailovej adrese: lubomir.duben@zoznam.sk.
ako vysluhovy dochodca som po splneni podmienok poziadal o predcasny starobny dochodok. prislo mi rozhodnutie o zamietnuti dochodku z dovodu ze nesplnam podmienku 1,6 nasobku. do vypoctu mi nezapocitali obdobie sluzby od roku 1991 do 2003 kedy ministerstvo financii za nas odvadzalo do socialnej poistovne normalne odvody. ved to je normalne kradez. ma s tym niekto skusenosti? dakujem
Pre Peter z 24.9.2024.
pán kolega, na tomto webe sa už viac krát písalo o predčasných starobných dôchodkov pre výsluhových dôchodcov. Podmienku Ste nesplnili pravdepodobne preto, že Vám Sociálna poisťovňa v rozpore so zákonom č.461/2003 nezapočítala roky a zárobky dosiahnuté počas služby. Podajte odvolanie voči uvedenému rozhodnutiu SP ako prvý krok.
peter 24. septembra 2024 o 9:37,
ak by Ste dal viac informácií na stránku, napr. od kedy do kedy Vám trval služobný pomer (služba), dalo by sa vypočítať, či sa tejto Vašej problematiky nedotýkajú aj pracovné kategórie a kategórie funkcií podľa paragrafov 21, 174 Zákona č. 100/1988 Zb., v nadväznosti na Zákon č. 461/2003 Zb. § 274 o sociálnom poistení, t.j., minimálne 15 rokov služobného pomeru k 31. decembru 1999 (iba § 174 ods. 1 a ods. 2) a celkové obdobie dôchodkového poistenia v trvaní minimálne 25 rokov.(iba pre doplnenie).
Peter, tak ako píše kolega Ing. Ľubomír Dubeň, ale poradil by som sa aj s advokátskymi kanceláriami.V linku sú podľa krajov Slovenska:
https://www.asociaciapolicajtov.sk/downloads/aktualizacia5.pdf
Nárok poberateľov invalidného dôchodku považovaného za invalidný výsluhový dôchodok na priznanie výsluhového dôchodku.
Náš kolega, bývalý príslušník Zboru národnej bezpečnosti, je poberateľom invalidného dôchodku neskôr považovaného za invalidný výsluhový dôchodok, od roku 1984, následkom služobného úrazu.
V roku 2021 požiadal Ministerstvo vnútra SR o priznanie výsluhového dôchodku, nakoľko mal odslúžené cca 5 rokov v ZNB a celkovo s poberaním invalidného dôchodku ( neskôr považovaného za invalidný výsluhový dôchodok) má odslúženú dobu služby pre priznanie výsluhového dôchodku cca 42 rokov.
Ministerstvo vnútra mu jeho žiadosť o priznanie výsluhového dôchodku (namiesto poberanej invalidnej dávky) zamietlo, takisto aj jeho odvolanie.
Hlavné námietky Ministerstva vnútra SR boli nasledujúce:
a) Nárok na výsluhový dôchodok môže menovanému vzniknúť až po skončení novovzniknutého služobného pomeru (pozn. ako by mohlo MV SR prijať do služobného pomeru „ťažkých“ dlhoročných invalidov v pokročilom veku?)
b) Len v prípade novovzniknutého služobného pomeru by menovanému sa do doby služby započítalo aj poberanie invalidného dôchodku (invalidného dôchodku považovaného za invalidný výsluhový dôchodok)
c) Pre účely priznania výsluhového dôchodku nie je možné akceptovať do doby služby služobný pomer ZNB
Náš kolega podal v roku 2023 voči rozhodnutiu MV SR žalobu, ktorá bola zamietnutá Krajským súdom Žilina, keď súd akceptoval právne námietky MV SR v prípade.
Náš „tvrdohlavý“ kolega podal kasačnú sťažnosť, ktorej Najvyšší správny súd SR v roku 2024 vyhovel a konštatoval, že právne posúdenie KS Žilina ako aj MV SR bolo nesprávne. NSS SR vyslovil záväzný právny názor, podľa ktorého náš kolega splnil podmienky pre priznanie výsluhového dôchodku a do doby trvania služobného pomeru pre jeho účely sa musí zhodnotiť aj doba poberania invalidného dôchodku (invalidného dôchodku považovaného za invalidný výsluhový dôchodok).
Opäť je tu prípad, kedy je na jednej strane orgán ministerstva (vrátane rozsiahleho aparátu) a na druhej strane bývalý príslušník rezortu v pokročilom veku a ťažkej invalidite. Navyše MV SR je tvorcom zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov.
Ako môže takýto človek a laik, bez právneho vzdelania, nakoniec vyhrať spor a NSS SR sa stotožní s jeho právnym (laickým) názorom?
Keďže nie som právnik, môžem vysloviť otázku, ako môže MV SR zamestnávať ministerského úradníka (s najväčšou pravdepodobnosťou s právnym vzdelaním), ktorý tvrdí, že pri priznávaní výsluhového dôchodku nášmu kolegovi, nie je možné započítať dobu služby, len preto , že sa jedná o službu v ZNB?
Naši bývalí kolegovia, poberatelia ID, IVD patria výškou poberanej dávky do nízkopríjmovej kategórie poberateľov výsluhových dávok a v uvedenom právnom názore NSS SR vidím cestu zlepšenia ich postavenia.
Právnici na MV, OS a socpoisťovni sú na to, aby šetrili peniaze poisťovniam, nie aby tieto rozdávali peniaze….že slúžil u ZNB? My sme slúžili v ČSĽA, ZNB do 89, potom nás premenovali, ale roky nám započítali – tak prečo by nemali aj jemu…aj o SD sme sa museli súdiť len preto, že štát chcel šetriť… Vytrvalci presvedčení o pravde majú úspech … tak by to malo byť.
…”c) Pre účely priznania výsluhového dôchodku nie je možné akceptovať do doby služby služobný pomer ZNB”…
Právnici ministerstva vnútra najskôr iba “neúmyselne” prehliadli Spoločné ustanovenia pre výsluhové zabezpečenie zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov § 58 ods. (1) “Dobou trvania služobného pomeru rozhodujúcou na vznik nároku na výsluhový príspevok, odchodné, úmrtné, výsluhový dôchodok a invalidný výsluhový dôchodok a pre výšku týchto dávok je doba: písm. b) trvania služobného pomeru v ozbrojených bezpečnostných zboroch, v ozbrojených zboroch a v ozbrojených silách Československej republiky, Československej socialistickej republiky a Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky pred 1. januárom 1993,”…
Ako je to prosím vás s nadčasmi u polície? Chápem, že naša polícia ma ťažký podstav, ale dodržiavajú sa zákonom stanovené maximálne nadčasy na max. 192 hodín mesačne? Alebo má človek počítať s viac hodinami? Ďakujem.
Albert 19. augusta 2024 o 0:03
Iba čo hovorí Zákon č. 73/1998 Z. z. – Zákon o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície – pozrite: ŠTVRTÁ ČASŤ – ČAS SLUŽBY, DOVOLENKA A ČAS ODPOČINKU (§ 64 – § 83) https://www.epi.sk/zz/1998-73
Prešiel som ešte už iba letmo zákon č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a nenašiel som, (možno som prehliadol) dokedy má OSZ ministerstva vnútra rozposlať rozhodnutia o od 1. júla 2024 o 14,5 % zvalorizovanom priznanom a vyplácanom výsluhovom dôchodku.U VÚSZ ministerstva obrany je to jasné, tam podľa komentárov tu na tomto webe tieto rozhodnutia sú a aj boli už tradične rozposielané doporučenou poštou koncom júna, prípadne začiatkom júla, ale u OSZ to býva zvykom až v polovici, či do konca augusta a minulý rok dokonca v niektorých prípadoch až začiatkom septembra – na tieto otázky od VD pracovníčky podľa ich slov uviedli – vraj nestíhali.Možno vie niekto, či termíny zasielania týchto vyššie uvedených rozhodnutí stanovuje ešte nejaký iný právny predpis – interné nariadenie MV?… mimo už uvedený zákon o sociálnom zabezpečení, ale v súlade s ním.Ďakujem.
Pracoval som 25 rokov ako colník a tento týždeň vo štvrtok mi prišlo poštou rozhodnutie o valorizovaní mojho výsluhového dochodku o 14,5%.
…. či termíny zasielania týchto vyššie uvedených rozhodnutí stanovuje ešte nejaký iný právny predpis – interné nariadenie MV?…
Konkrétnu vetu, dokedy je potrebné doručiť spomínané rozhodnutia, podľa mňa nenájdeme v žiadnom zákone. Preto je potrebné hľadať aj v iných zákonných ustanoveniach. Napr.
Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. (Ústava SR)
Ak sa vlastníctvo nadobúda rozhodnutím štátneho orgánu, nadobúda sa vlastníctvo dňom v ňom určeným, a ak určený nie je, dňom právoplatnosti rozhodnutia. (Občiansky zákonník)
Rozhodnutie sa účastníkovi konania oznamuje doručením písomného vyhotovenia tohto rozhodnutia, ak zákon neustanovuje inak. Deň doručenia rozhodnutia je dňom jeho oznámenia. (správny poriadok)
Teda, ak predpokladáme, že finančná čiastka pochádzajúca z valorizácie je mojím vlastníctvom, tak rozhodnutie o tom ma byť doručené do dňa jeho právoplatnosti. Inak nemám možnosť preukázať, toto vlastníctvo a tým by mi bolo aj zmarené právo, na jeho prípadne súdne vymáhanie.
S pripísaním zvalorizovaného VD v tom – ktorom výplatnom termíne na účet (resp. poštou) nie je problém a ani nikdy nebol, zaujímavé ale je, že ďalšie útvary, ktoré spravujú osobitné účty (VÚSZ, Finančná správa a pod.) problémy vo včasnom rozosielaní rozhodnutí časový skĺz nemajú a pritom VÚSZ a OSZ majú približný počet poberateľov VD pod 20 tisíc.Sociálna poisťovňa má dokonca približne 1,4 milióna poberateľov SD a tam tiež nie sú problémy z včasným rozosielaním rozhodnutí.Takže v množstve poberateľov VD u jednotlivých útvarov silových rezortov problém skrytý nebude.Ešte raz vďaka za odpovede.
Ing.Eduard Keresztesi 27. júna 2024 o 11:49
V každom prípade potvrdenie valorizácie VD od 1. júla 2024 o 14,5% Ministrom vnútra SR na TB je pozitívnou informáciou.Minister vnútra sa ale na TB pri otázke médií možno nechtiac “sekol” pri výpočte VD.Pri služobnom plate 1000 eur nie je zvalorizovaný VD o 14,5 % výsledok výšky VD 1145 eur.Každý prípad je individuálny a najnižší VD je možné vypočítať takto.Pri použití prechodného ustanovenia § 143 aa zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov dnes stačí na priznanie a výplatu VD približne 20 rokov /plus/ služobného pomeru.Za 20 rokov služobného pomeru z výšky služobného platu 1000 eur by bol VD vo výške 40 % služobného platu plus valorizácia 14,5 percenta, t.j. 400 eur + 58 eur výsledná výška najnižšieho VD by bola po valorizácii o 14,5 % 458 eur, čo teda nie je až taká horibilná suma, preto by sa najmä mladším kolegom malo oplatiť slúžiť naďalej.Percentá na výpočet VD sa dvíhajú až s viac odslúženými rokmi. V každom prípade potvrdenie Valorizácie VD je pozitívnou informáciou, ktorá snáď už nebude nikým spochybňovaná.
Chcelo by to malú opravu . Nepočíta sa to náhodou z hrubej mzdy ? Zoberme 2000 a z toho 40 % . Hneď je z toho lepšie číselko. K tomu 14.5%.Hneď máme 916 ečiek.
Predtým sa na výpočet VD podľa 328 použili všetky položky služobného platu mimo nadčasov a odmien.Netuším či sa do výpočtu VD po novom započítava aj príplatok za bývanie, či odmeny.Dnes po novelizácii zákona 328/2002 Z.z. od 1. mája 2013 už prešlo 10 rokov, čiže pri výpočte VD by sa malo priemerovať posledných 10 rokov služobného pomeru, čo spravidla znižuje výšku VD.Priemer VD u PZ bol podľa Trendu približne 800 eur, u vojakov približne 900 eur pred tohtoročnou valorizáciou VD.Minister vnútra možno dával tých tisíc eur ako príklad, ale najnižšie VD by mali byť oveľa nižšie ako priemerné.To prvé číslo najnižšej výšky VD 458 eur, ktoré mi vyšlo, je možno prehnane nízke.
Juraj Fusek 28. júna 2024 o 15:24
Iba pre zaujímavosť a priblíženie realite som našiel príspevok na tomto webe v rubrike https://www.bezpzlozky.eu/2023/11/ako-sa-vyznat-v-chaose-s-dochodkami-2023-24/ … “Ševčík Ľubor 21. novembra 2023 o 17:16 – ten pekný priemer výsluhového dôchodku je krásny 901 eur ale realita po 12 rokoch mi zvýšili približne 107 eur, z 370 eur a teraz iba 477 eur kde je ten zvyšný priemer, to čo píšete majú akurát pani dôstojníci a vyššie….”
Teda po zvýšení 477 eur plus valorizácia 14,5% bude 477 + 69,165 rovná sa 546,165 eur.Teda nič moc, znovu to nebude až taká horibilná suma.V podstate to je už po dvoch valorizáciách v r. 2023 o 11,8% a teraz v r. 2024 to bude o 14,5%.Tie najnižšie sumy VD sa budú približovať takýmto číslam najmä u staro-výsluhových dôchodcov a u nových VD podľa prechodného ustanovenia § 143 aa zákona č. 328/2002 Z.z, ale aj pred tým podľa lepších platoviek sa budú približovať k číslam priemeru VD.(mínus, plus, čím viac odslúžených rokov, tým vyšší VD…).
Miro Palfi 28. júna 2024 o 16:00
…Predtým sa na výpočet VD podľa 328 použili všetky položky služobného platu mimo nadčasov a odmien.Netuším či sa do výpočtu VD po novom započítava aj príplatok za bývanie, či odmeny….
Nezapočítava. U vojakov sa VD počíta zo služobného platu, ktorého súčasťou nie je príspevok na bývanie, odmeny a zahraničný príspevok. U policajtov sa tiež do služobného platu nepočítajú odmeny a niektoré ďalšie časti príjmu (§84 ods. (3) zákona 73/1998).
…Dnes po novelizácii zákona 328/2002 Z.z. od 1. mája 2013 už prešlo 10 rokov, čiže pri výpočte VD by sa malo priemerovať posledných 10 rokov služobného pomeru…
10 rokov sa priemeruje u tých, ktorí v roku 2013 mali odslúžených menej ako 5 rokov – a z nich nemá na VD ešte nikto nárok. Na všetkých ostatných sa vzťahujú prechodné ustanovenia – a tam sa pre základ na výpočet a príslušné percentá líšia v závislosti na počte odslúžených rokov k roku 2013.
Pre Mira , minulý týždeň som sa stretol s bývalým kolegom .Tí , ktorí nastúpili pred r.2000 , sa berie najlepší plat. Priemeruje sa mladším.U tých nízkych dôchov je určite na vine dĺzka služby.
Pre Juraja, – “U tých nízkych dôchodkov je určite na vine dĺžka služby.” – je to pravda, určite je rozdiel výšky VD po 15 rokoch služobného pomeru s 30% služobného platu, ako po 25 rokoch sl. pomeru s 55% sl. platu, či dnes už po 35 rokoch sl. pomeru s 65% sl. platu.Ale hrajú tu svoj význam aj platovky, čím neskôr odišiel príslušník do civilu podľa vždy novších platoviek, tým pre neho lepšie a tiež v akej platovej triede bol zaradený.Boli časy pred zákonom č. 328/2002 Z.z., keď sa do VD započítavali aj nadčasy.Ale to je už iba pre pamätníkov Dnes už aj zákon 328 má svojich staro-výsluhových dôchodcov, ktorý je rozdelený praktický novelizáciou po 1. máji 2013 už v podstate na dve časti keď sa do výpočtu VD berie ešte najlepší služobný plat za posledných 10 rokov.Ja som napr. nemal najlepší služobný plat v poslednom odslúženom roku, ale v rokoch pred ním, pred ukončením sl. pomeru a pritom som mal za celý služobný pomer iba snáď jednu maródku.Ale nesťažujem sa.(to asi nikto z nás).V podstate je také porekadlo, že nie je dôležité v akej výške sa VD berie, ale ako dlho sa berie…
V poslednom čase čitame o valorizácii áno – nie, ale dovolím sa spýtať, ak áno, kde sú nové výmery, alebo ešte nie sú, zasa vusz bude ich tlačiť a rozosielať na poslednú chvíľu, alebo niekoľko dní po poslednej chvíli ?
VÚSZ má na svojej web stránke túto vetu:
“Rozhodnutia o zvýšení uvedených výsluhových dávok budú distribuované v priebehu mesiaca júl, prostredníctvom Slovenskej pošty.”
Zrejme im žiadna norma neurčuje termín doručenia rozhodnutí. Podľa zaužívaných zvyklostí je to ale obyčajne pred dátumom realizácie výroku rozhodnutia.
Po fiasku v roku 2012, keď niektoré Úrady sociálneho zabezpečenia posielali výmery už v júni a nakoniec bola valorizácia zrušená (hoci časť poberateľov už mala v rukách rozhodnutie o zvýšení) sa poučili a posielajú ich až po 30.6. Doteraz mi vy´mer priešiel vždy v približne v rovnakom termíne ako naskočil aj valorizovaný dôchodok na účet.
https://www.facebook.com/SutajEstokM/videos/1908111846281611/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
42 minúta definitívne potvrdená valorizácia VD od 1.7.2024 14,5% a
Nedá mi ale pripomenúť policajným odborárom, aj pánovi ministrovi vnútra, že existujú nejaké zákonné ustanovenia, ktoré sú pri funkčných platoch nielen policajtov ale aj vojakov stanovené takto:
Zákon o štátnom rozpočte
534/2023 Z. z.
§ 5 ods. 4)
Funkčné platy príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky, Národného bezpečnostného úradu a príslušníkov finančnej správy11) sa v roku 2024 zvýšia o 0 % od 1. januára 2024.
(5)
Hodnostné platy profesionálnych vojakov12) sa v roku 2024 zvýšia o 0 % od 1. januára 2024.
Zákon č.73/1998 Z. z prof. sl. policajtov
§ 85 ods. (6)
Zvýšenie funkčných platov ustanoví zákon o štátnom rozpočte. Funkčný plat sa zaokrúhľuje na 50 eurocentov smerom nahor”.
Inak povedané, bez zmeny zákona o štátnom rozpočte funkčné platy zvýšiť nie je možné! Myslíte si, že sa koalíciu toto bude zvlášť zaujímať, ak si nevedia zvoliť predsedu NR SR ani ústavných sudcov ?
A k valorizácii 1.7.2024 iba toľko. Haló o jej výške bolo podľa mňa len búrkou v pohári vody. Od začiatku je totiž jasné, že valorizácia k 1.7.2024 bude o 14,5 % . Podľa mňa cieľom tejto búrky bolo zakryť oveľa podstatnejšiu záležitosť a tou je nedodržanie jednotného termínu valorizácie pre všetky dôchodkové dávky – 1.1. v kalendárnom roku, o ktorom sa v NR SR písalo v dôvodovej správe k predmetným sociálnym zákonom už v roku 2009 !
Jozef Kotulič 27. júna 2024 o 12:41
… bez zmeny zákona o štátnom rozpočte funkčné platy zvýšiť nie je možné! …
Ale samozrejme že to možné je. A už sa to minimálne v prípade vojakov niekoľkokrát urobilo. Úplne totiž stačí zmeniť príslušné zákony o štátnej službe, ktoré obsahujú príslušné sumy funkčných / hodnostných platov. Ten zákon o štátnom rozpočte je totiž špecifický a svojim znením v príslušných paragrafoch novelizuje jednotlivé zákony týkajúce sa platov ozbrojených zložiek / verejnej / štátnej služby bez toho, aby bolo potrebné každý jeden z tých zákonov otvárať a schvaľovať samostatne. Ale nič nebráni ministrovi vnútra predložiť do parlamentu novelu zákona 73/1998, v ktorej upraví príslušné sumy v § 85 aj bez toho, aby musel meniť zákon o štátnom rozpočte. Stačí mu nájsť zdroje
Dobrý deň, nevie niekto kvalifikovane povedať, čo sa deje ohľadne valorizácie VD, ktorá má byť od 1.7.2024 14.5 % ? Včera na TB minister financií odpovedal na otázku novinára nejasne , že on niečo počul o nejakej valorizácii 14 %, ale oni jasne povedali, že tento rok bude valorizácia 0 a taká bude aj budúci rok / ospravedlňujem sa, ak moje vyjadrenie nie je totožné s vyjadrením MF, ale bolo v tomto význame /. Od včera na stránke Policajt vo výslužbe, príspevky túto aktuálnu tému aktívne rozoberajú. Dokonca mal mať TB dnes i Gašpar a Krúpa, kde sa p. Gašpar nejako k tejto téme vyjadril. Že by sa zopakoval rok 2012 ? Ďakujem za odpoveď, nie iba pre mňa ale aj pre ostatných, ktorí čakáme na 15.7.2024.
Na weboch APVV a ZV SR nie je zatiaľ podchytená žiadna zmena valorizačného mechanizmu zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov § 68. – https://www.asociaciapolicajtov.sk/ – som názoru ako Štefan Bukovan 25. júna 2024 o 10:44 v rubrike tohto webu Čakajme na zmeny v sociálnych dávkach od 1.7.2024.
Čo sa týka ministra – bolo by dobre pozrieť ako otázku novinár položil a z akého média je….čo sa deje okolo VD? Zatiaľ iba to, že chystajú zmenu systému valotizácie, ale zatiaľ nikto žiaden návrh nevidel….Kamenický možno už zabudol, že z rozpočtu odišla čiastka na tentoúčet, pretože VÚSZ potvrdil niekedy v máji, že peniaze na účte sú…..čo sa týka rozhodnutí a ich doručenia – sem – tam sa mi stalo, že rozhodnutie prišlo pred 10.07., ale väšinou už boli peniaze na účte a rozhodnutie prišlo následovne…..buď úradníci nestíhajú, alebo naozaj nie je stanovené, dokedy ho musia doručiť.
OSZ ministerstva vnútra zasiela Rozhodnutia o zvalorizovanom priznanom a vyplácanom VD približne až v polovici augusta, minulého roku nestíhali, tak Rozhodnutia boli doručené až začiatkom septembra.Teda vždy až po výplatnom termíne VD po 15.7. príslušného kalendárneho roka.
Ktori dovrsili dochodkovy vek,,,konkretne aky ? 55 ci 58 ci 62? Ved predsa ak dovrsim dochodkovy vek,tak budem brat zo SP 13.dochok a nie z VUSZ…
– Starobný dôchodok vo veku 55 – 59 r. bol priznaný v súbehu s VD podľa pracovných kategórií a kategórií funkcií podľa zákona č. 100/1988 Zb.Títo starobní dôchodcovia majú písomné Rozhodnutia o priznanom a vyplácanom starobnom dôchodku zo Sociálnej poisťovne.Teda 13. dôchodok vo výške 635 eur dostanú zo Sociálnej poisťovne.
– Výsluhoví dôchodcovia, ktorým nebol zatiaľ priznaný z rôznych dôvodov starobný dôchodok, či už podľa pracovných kategórií a kategórií funkcií, alebo iných dôvodov a poberajú iba samostatný výsluhový dôchodok z VÚSZ ministerstva obrany, resp. OSZ ministerstva vnútra, 13. dôchodok vo výške 635 eur dostanú z VÚSZ, či OSZ až po dovŕšení dôchodkového veku podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení.Teda vo fyzickom veku 62 r. plus.
– možno sú ešte ďalšie možnosti…
Poslanci schválili zmeny v 13. dôchodku. Tomáš nakoniec urobil zmenu, bude rovnaký pre všetkých.
https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clanok/714573-poslanci-schvalili-zmeny-v-13-dochodku-tomas-nakoniec-urobil-zmenu-bude-rovnaky-pre-vsetkych/
TASR
… Ved predsa ak dovrsim dochodkovy vek,tak budem brat zo SP 13.dochok a nie z VUSZ…
Naozaj? Dám Vám príklad – a nie je jediný. Vojak, 55 rokov, celý život pracoval v armáde a z dôvodu dosiahnutia vekovej hranice je prepustený. Vzhľadom k výške priznaného VD sa už rozhodol ďalej nepracovať – z čoho mu teda bude SP vyplácať starobný dôchodok keď dosiahne vek, v ktorom by na neho získal nárok podľa všeobecných predpisov? Z ničoho, takže podľa pôvodného zákona ako čistý poberateľ VD nemal nárok na 13. dôchodok zo Sociálnej poisťovne!
Dušan S. 21. júna 2024 o 20:46 – doplnenie k prvej odrážke pod príspevkom.
Starobné dôchodky podľa kategórii funkcií vyplácané Sociálnou poisťovňou minimálne podľa § 174 ods.1 a ods.2 (možno aj § 21) zákona č. 100/1988 Zb., ktoré sú už nadviazané aj na zákon č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a č. 461/2003 Z.z. o civilnom sociálnom poistení, sa ” tvária ” aspoň podľa Rozhodnutí SP ako plnohodnotné starobné dôchodky.Ale nie je tomu tak.Tieto SD dnes už poväčšine priznané tiež nám, dnes už staro-výsluhovým dôchodcom sú krátené podľa Dohovoru č. 128 o takmer 100%.Človek by si položil otázku: Kam – komu ide tých takmer 100 percent kráteného SD?.Tieto SD sú iba doplatkom v súbehu k už skôr priznanému výsluhovému dôchodku a vo väčšine prípadov nedosahujú ani výšku minimálneho dôchodku.Preto 13. dôchodok bude aspoň malou náplasťou na túto skrivodlivosť krátenia tohto druhu SD.(to možno viete – už sme o tom písali).
Miroslav Stepan 13. júna 2024 o 13:13 – 13. dôchodok: aktualizované 19. 4. 2024
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR naše (APVV) uplatnené pripomienky v plnom rozsahu akceptovalo a zapracovalo do predkladanej novely zákona.
Národná rada SR dňa 18. 04. 2024 schválila novelu zákona s účinnosťou od 1. 7. 2024.
Vzhľadom na uvedené nárok na 13. dôchodok bude mať nielen poberateľ:
*starobného dôchodku, invalidného dôchodku, sociálneho dôchodku, vdovského dôchodku, vdoveckého dôchodku alebo sirotského dôchodku podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení, ktoré vypláca útvar sociálneho zabezpečenia ministerstva alebo Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia,
*invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku alebo sirotského výsluhového dôchodku, ktorí majú nárok na výplatu tohto dôchodku v decembri príslušného kalendárneho roka,
*ale aj výsluhového dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení.
Suma 13. dôchodku bude vo výške priemernej mesačnej sumy príslušnej dôchodkovej dávky vykázanej Sociálnou poisťovňou za kalendárny rok, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku a bude najmenej 300 Eur. Príslušnou dôchodkovou dávkou pre:aktu
1.výsluhový dôchodok je starobný dôchodok,
2.invalidný výsluhový dôchodok je invalidný dôchodok priznaný z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %,
3.invalidný výsluhový dôchodok vyplácaný po dovŕšení dôchodkového veku podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení je starobný dôchodok,
4.vdovský výsluhový dôchodok je vdovský dôchodok,
5.vdovecký výsluhový dôchodok je vdovecký dôchodok,
6.sirotský výsluhový dôchodok je sirotský dôchodok.
Vláda SR môže nariadením vlády ustanoviť vyplatenie 13. dôchodku aj v inom termíne ako december kalendárneho roka a to pomernou časťou a v decembri sa suma 13. dôchodku zníži o sumu pomernej časti.
O priznaní 13. dôchodku sa písomné rozhodnutie nevyhotovuje a 13. dôchodok sa nezlučuje s dôchodkom, s ktorým sa vypláca.
Pri súbehu nárokov na dva alebo viaceré 13. dôchodky či už podľa zákona č. 461/2003 Z. z. alebo pri súbehu nárokov na dva alebo viaceré 13. dôchodky podľa tohto zákona a zákona č. 328/2002 Z. z. sa vyplatí len jeden 13. dôchodok, a to ten, ktorého suma je najvyššia; nárok na 13. dôchodok podľa zákona č. 461/2003 Z. z., ktorý sa nevyplatil, zaniká. Ak je suma 13. dôchodku podľa zákona č. 461/2003 Z. z. a podľa zákona č. 328/2002 Z. z. rovnaká, nárok na 13. dôchodok podľa zákona č. 461/2003 Z. z. zaniká.
Zdroj/prevzaté: web stránka APVV
Miro, možno ti pomôže tento blog http://doko.blog.portal.sk/detail-poberatelia-vysluhovych-d%C3%B4chodkov–dostanu-od-roku-2024-tiez-13.-d%C3%B4chodok.html?a=4ed448d67ef8cd52312cc6766c0ec864
Jožko veľmi pekne ďakujem aj tak nechápem, takže sa to týka len výsluhových dôchodkov ktorý už poberajú aj starobný od sociálky, tzn. Po dovŕšení veku nároku starobný??
Miroslav Stepan 17. júna 2024 o 10:26
…takže sa to týka len výsluhových dôchodkov ktorý už poberajú aj starobný …
NIE. Podľa poslednej novely sa to týka VŠETKÝCH výsluhových dôchodcov, ktorí splnili podmienku veku nároku na starobný dôchodok podľa všeobecných zákonov o sociálnom poistení, bez ohľadu na to, či starobný dôchodok poberajú, alebo nie. Ak je pre daný ročník narodenia poberateľa výsluhového dôchodku vek odchodu do SD nastavený napr. na 62 rokov, tak po dosiahnutí tomto veku získa aj VD nárok na výplatu 13. dôchodku. ALE nie vo výške priemerného výsluhového dôchodku, ale priemerného starobného dôchodku.
Miro, rozumieť našim zákonom, je nie raz, veľmi zložité. Keďže NR SR na schôdzi 18. 4. 2024 o 11:30 schválila návrh zmeny zák. č. 461/2003 Z. z., kde v článku IV. poslanci zmenili aj znenie zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, tak som na vysvetlenie použil text z Osobitnej časti dôvodovej správy (str. 3 až 4). https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=538412
A tam je táto veta : … „Ide o poberateľov výsluhového dôchodku (priznaného podľa zákona č. 114/1998 Z. z. a podľa zákona č. 328/2002 Z. z.), ktorí dovŕšili dôchodkový vek podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení“… ten je pre rok 2024 zverejnený na https://www.socpoist.sk/socialne-poistenie/dochodkove-poistenie/vseobecne-informacie/dochodkovy-vek Na položenú otázku odpovedám: Týka sa to všetkých poberateľov VD, ktorí dovŕšili dôchodkový vek podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení, aj keď nepoberajú SD. Viac podrobnosti je uvedené v spomínanej dôvodovej správe. Toľko na doplnenie.
Miro, rozumieť našim zákonom, je nie raz, veľmi zložité. Keďže NR SR na schôdzi 18. 4. 2024 o 11:30 schválila návrh zmeny zák. č. 461/2003 Z. z., kde v článku IV. poslanci zmenili aj znenie zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, tak som na vysvetlenie použil text z Osobitnej časti dôvodovej správy (str. 3 až 4).
A tam je táto veta : … „Ide o poberateľov výsluhového dôchodku (priznaného podľa zákona č. 114/1998 Z. z. a podľa zákona č. 328/2002 Z. z.), ktorí dovŕšili dôchodkový vek podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení“… Na položenú otázku odpovedám: Týka sa to všetkých poberateľov VD, ktorí dovŕšili dôchodkový vek podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení, aj keď nepoberajú SD. Viac podrobnosti je uvedené v spomínanej dôvodovej správe. Toľko na doplnenie.
Dobrý deň prajem chcem sa informovať ako je to letos s vyplácanim 13 dôchodkov.? Týka sa to aj vysluhovych dochodcov, ktorý ešte nemajú vek starobného?
Bod č. 83, Návrh zákona na prebiehajúcej 15 schôdzi parlamentu k 13. dôchodku ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je pred schvaľovacím procesom v tomto znení:
https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=545601
Pekný deň, zákon o 13.dôchodku bol schválený NR SR 18.4.2024.
Tento návrh je návrhom skupiny poslancov okolo poslanca Matoviča.
Podľa mňa bez šance na schválenie.
S pozdravom J.Dodo Horváth.
Miroslav Stepan 13. júna 2024 o 13:13
…aj vysluhovych dochodcov, ktorý ešte nemajú vek starobného?…
NIE, netýka. V zákone je jasne uvedené, že pre výplatu 13. dôchodku musí poberateľ výsluhového dôchodku splniť podmienku dovŕšenia dôchodkového veku podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení. Takže aj vojaci prepustení z dôvodu dosiahnutia vekovej hranice 55 rokov a poberajúci výsluhový dôchodok a nemajú ešte dovŕšený dôchodkový vek majú smolu a musia si počkať. O tých mladších ani nehovorím. Naviac 13. dôchodok je vyplácaný len raz – takže pri súbehu VD a SD dostane takýto dôchodca len jeden.