Hromadná pripomienka
OZ VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA
Podporte hromadnú pripomienku Občianskeho združenia VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA k návrhu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorého účelom je vyriešiť nižšiu sumu starobných dôchodkov tzv. staro dôchodcom.Do 8. marca 2017 potrebujeme získať minimálne 500 podporovateľov, aby sme mohli rokovať so zástupcami Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR.
Za Vašu podporu vopred ďakujeme!
Zástupcovia verejnosti: Dr. Milan Kolen, Ing. Ľubomír Dubeň, Ing. Pavol Bada
Kliknuť a dostanete sa k pripomienke:
https://www.peticie.com/hromadna_pripomienka_oz_vojensky_veteran_bratislava
Vyplňte rámčeky v ktorých sú hviezdičky *, kliknite aj na “Nie som robot“, potom odoslať to znamená kliknuť na rámček “Podpísať túto petíciu”.
Po kliknutí na “Podpísať túto petíciu” je Vaša podpora pripomienky odoslaná do centrály, následne Vám príde na Váš e-mail odkaz na https://www.peticie.com/c/2413048/B3PE6N (tam je uvedené: Váš podpis bol teraz potvrdený a pridaný do zoznamu podpisov), stačí naň kliknúť a ukáže sa stránka s potvrdeným podpisom, nič viac netreba.
PS: Nemajte obavy, Vaša e-mail adresa nebude nikde zverejnená, je to ako preukaz o totožnosti.
Nevšímajte si rámčeky ako: “Podpisujem lebo..”, atď., ak sa necítite odborne zdatný na PC.
Organizátor pripomienkovania a zástupcovia verejnosti ďakujú všetkým prispievateľom za podporu pripomienky k novelizácii zákona 461/2003 Z.z.
Celkom pripomienok: 542 bolo dňa 8.3.2017 o 11.00 hod odovzdaných na MPSVR SR. Aj kolegovia žijúci v ČR a poberajúci slovenský VD sa pripojili (3). Celkom ešte v priebehu 9. a 10.3. bolo právoplatne zaregistrovaných 613 podpisov potvrdených zo 613 e-mailových adries.
Poznámka:
Ospravedlňujem sa všetkým, ktorí ste mali dobrú vôľu a chceli podpisom podporiť pripomienkovanie a nevyšlo Vám to, nerozbíjajte a nezavrhnite počítač, občas treba prijať aj novšie verzie programu, učiť sa musíme všetci až do konca svojho života. Takže v pohode.
Prečo sme odovzdali pripomienky už 8.marca 2017 a nie až 9.3 ? Bolo to jednoducho preto, že požadovaných 500 podporovateľov sme už mali istých, za druhé preto, že 9.3. som bol už mimo bydliska a nemal by kto podpisy stiahnuť a vytlačiť.
Ing. Bada s adminom
Text pripomienky
Občianske združenie VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA predkladá hromadnú pripomienku verejnosti k novele zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Hromadná pripomienka
V predkladaných dokumentoch v návrhu doplnenia zákona o sociálnom poistení (napr. Príloha 2 Analýza vplyvov Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu, ukazovateľ – vplyv na ostatné útvary sociálneho zabezpečenia – je v odkaze uvedené, že: „Z dôvodu nízkeho počtu dotknutých osôb v ostatných útvaroch sociálneho zabezpečenia, neboli tieto výdavky v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy kvantifikované, nakoľko ich celkový finančný vplyv na verejné financie je zanedbateľný“ z čoho je možné predpokladať, že tento návrh doplnenia zákona sa vzťahuje aj na poberateľov starobných dôchodkov, ktoré sa považujú za výsluhové dôchodky (§ 125 zákona č.328/2002 Z. z.. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
V návrhu doplnenia zákona, ale ani v ostatných „sprievodných“ dokumentoch táto skupina poistencov – poberateľov starobných dôchodkov – nie je uvedená a absentuje aj návrh spôsobu prepočítavania takýchto starobných dôchodkov s prihliadnutím na odlišnosti osobitného systému od všeobecného systému dôchodkového poistenia.
Navrhovaný spôsob prepočítavania starobných dôchodkov uvedený v návrhu sa prakticky nebude vzťahovať ani na jedného staro dôchodcu, ktorému bol priznaný starobný dôchodok, ktorý sa v súčasnosti „považuje“ za výsluhový dôchodok. Vzhľadom na uvedené a aj napriek tomu, že nejde o veľkú skupinu osôb mal návrh predkladaného zákona riešiť osobitne aj tieto skupiny osôb – poberateľov starobných dôchodkov, ktoré sa považujú za výsluhové dôchodky.
Ide o osoby, ktoré dosahovali v období pred dovŕšením dôchodkového veku nadpriemerné príjmy a ktorých suma starobného dôchodku by bola vyššia, ak by bola vypočítaná podľa zákona o sociálnom poistení k 1. januáru 2004 na základe rovnakých zásluh, ktoré získali v dôchodkovom systéme, (§1)ak boli priznané podľa predpisov účinných pred 1. aprílom 1998 a ak boli priznané podľa predpisov účinných od 1. apríla 1998 do 30. júna 2002. Rovnako aj (§2)vdovecké výsluhové dôchodky priznané podľa predpisov účinných do 30. júna 2002. .
Vzhľadom na tieto skutočnosti je potrebné do návrhu zákona na doplnenie zákona o sociálnom poistení „zapracovať“ aj túto skupinu staro dôchodcov a to s prihliadnutím na špecifiká osobitného systému sociálneho poistenia.
Túto pripomienku považujeme za zásadnú.
V prípade, že Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky nevyhovie hromadnej pripomienke, žiadame uskutočnenie rozporového konania, na ktoré bude písomne pozvaný zástupca verejnosti:
Dr. Milan Kolen, Štefánikova 877/29, 05801 Poprad, člen o.z. Voj. veterán BA, milan.kolen50@gmail.com
Ing. Ľubomír Dubeň, Vojenská 352 80041 Rovinka, člen o.z. Voj. veterán BA, lubomir.duben@zoznam.sk
Výsledky rokovania
- MPSVR SR so zástupcami verejnosti – VVB: Rozporové konanie-vojaci
- MPSVR SR so zástupcami verejnosti – APVV: Rozporové konanie-policajti
- Všetky pripomienky k novele zákona: Všetky PRIPOMIENKY 461
- Odpoveď MVSR Dr. Milanovi Klolenovi Odpoveď MVSR p. Kolenovi
Milan Faltin napísal: 24. júna 2017 o 20:23 .. “Len sa jedna o to, že VD sa zvýši s polročným spozdením oproti SD” .. až by došlo k úprave z 01.07 na 01.01 (polrok skôr)., všetci výsluhoví dôchodcovia by si o pol roka skôr polepšili vo finančnom vyjadrení: priemerná valorizácia 1 VD na osobo/dôchodok = cca. 8 až10 eúr krát 6 mesiacov skôr = 60 eúr krát cca. všetkých približne 40 tisíc VD = priblžne 2 a pol milióna eúr naviac výdavkov pre štátny rozpočet, resp. osobitné účty MV SR, MO SR, Ostatných (§ 2), atď. …a bola by to /zatiaľ/ aspoň čiastočná kompenzácia pre všetkých výsluhových dôchodcov za nespravodlivú nevalorizáciu výsluhových dôchodkov v roku 2012 …
a až by sa v bode /3/ vzorca MPSVaR, resp. ods. (16) §-fu 68 zákona 328/2002 Z.z. bral do úvahy SÚČET a takto SPRIEMEROVANIE výšky priemerného výsluhového dôchodku a následne vypočítanie garantovanej hranice 2 % (bod 3) VŠETKÝCH OSZ – ÚSZ .. a ostatných spadajúcich pod paragraf § 2 zákona 328/2002 Z.z., tak valorizačná suma výsluhového dôchodku na osobo/dôchodok by mohla – nemusela byť ešte vyššia./mohla-nemusela, (my nepoznáme priemerné výšky výsluhových dôchodkov ostatných OSZ-ÚSZ .. všetkých ostatných spadajúcich pod § 2 a súčasne podliehajúcim ods. (16)) zákona 328/2002 Z.z. – ako je nižšie v príspevkoch písané)/.:-) :)
Podľa mňa, tá asynchronnosť vo valorizácii VD oproti SD a iným D, teda dátumy 01.07. kontra 01.01., majú pôvod ešte v dávnej minulosti -v socializme. Čiže akýsi archaizmus-prevzatý kapitalizmom. Ten sklz VD, proti SD má zrejme súvis s tzv. “výcvikovým rokom”, ktorý sa začínal 01.11., oproti kalendarnému roku, ktorý nastáva ako vieme až 01.01. Teda za dva mesiace. No a tomuto dátumu predchádzalo ešte plánovanie, upresnovanie a čo ja viem, čo ešte (zrejme aj rozpočtu fin. prostriedkov na VD), takže ten polročný sklz sa zdá byť logicky. Je jasné, že nikto o nič nepríde. Len sa jedna o to, že VD sa zvýši s polročným spozdením oproti SD ale trvá zase polroka dlhšie v roku nasledujúcom. Myslím, že na výpočet valorizačnej dávky toto nemá nejaký extra vplyv.No som tiež za, aby sa aj toto už konečne zosuladilo, teda hlasujem za 01.01.
K výsluhovým dôchodkom daného typu bod /3/ o ktorom bolo písané v predošlých príspevkoch. ….. najskôr to bude všetko komplikovanejšie.
Takto sa to píše v zákone 328/2002 Z.z. účinného od 1. januára 2016.
§ 2
(1) Pod pojmom ministerstvo sa na účely tohto zákona rozumie Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky alebo Policajný zbor alebo Hasičský a záchranný zbor, alebo Horská záchranná služba, Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky alebo Zbor väzenskej a justičnej stráže, Slovenská informačná služba, Národný bezpečnostný úrad, Ministerstvo financií Slovenskej republiky alebo Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky a Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, ak tento zákon neustanovuje inak
.
Všetci pod §-fom 2 by mali spadať podľa mňa /až sa nemýlim/ pod ods. (16) §-fu 68 zákona 328/2002 Z.z. – ale ako je to jednotlivo u každého uvedeného v §-fe 2 s odbormi /úradmi/ sociálneho zabezpečenia, prípadne priemernými výškami výsluhových dôchodkov ťažko povedať.Ods. (16) §- fu 68 je ale pre všetkých spoločný.možno to niekto vie ináč …
Už iba jeden postreh k predchádzajúcim príspevkom, k presunu valorizácie výsluhových dôchodkov k 1. januáru 2018, resp. aj ďalších nasledujúcich rokov, zmeny odstavca (16) § 68 v zákone 328/2002 Z.z. podľa vzorca pripravovaného MPSVaR.Príspevok 21. júna 2017 o 17:14 .. /tri príspevky nižšie v tejto rubrike/.
Bod. /3/.
3./”Okrem toho by každý dôchodca mal garantované zvýšenie o minimálnu pevnú sumu (napr. by sa dohodla na úrovni 2 % priemerného dôchodku daného typu)”. .. priemerný dôchodok daného typu v Sociálnej poisťovni – starobný dôchodok je vo výške cca. 426 eúr …..
….. ale dokiaľ by došlo k zmene ods. (16), v rámci dôchodkov daného typu, tak medzi MV SR a MO SR sú vo výške priemerného dôchodku daného typu rozdiely vo výške priemerného výsluhového dochodku. ….. zákon 328/2002 Z.z. § 68 ods. 16 je ale spoločný pre všetkých výsluhových dôchodcov, resp. všetkých slúžiacich – ešte činných služieb spádajúcich pod zákon 328/2002 Z.z.
Príklad 1/ Valorizácia u starobných dôchodkov pre všetkých starobných dôchodcov 2 % priemerného starobného dôchodku /daného typu/ vyjde vo finančnom vyjadrení ROVNAKÁ výška valorizácie pre každého jedného starobného dôchodcu./z SP/.
Príklad 2/ Valorizácia u výsluhových dôchodkov pre všetkých výsluhových dôchodcov 2 % priemerného výsluhového dôchodku /daného typu/ je rozdielna podľa evidencie u odborov sociálneho zabezpečenia MO SR (VÚSZ), MV SR (OSZ) ….. neviem, ďalej, SIS, Colníci a pod., každý spádajúci pod zákon 328/2002 Z.z., kto má svoj Odbor sociálneho zabezpečenia a priemerne výšky dôchodkov daného typu sú rozdielne.
Mne vyšlo podľa uvedeného bodu 3/., vzorca MPSVaR, aby valorizácia výsluhových dôchodkov daného typu bola čo najspravodlivejšia pre každého /až by musel byť použitý bod (3) vzorca MPSVaR pri výpočte valorizácie/, tak v rámci silových zložiek a ich odborov sociálneho zabezpečenia by sa mali súčty jednotlivých priemerných výsluhových dôchodkov OSZ, VÚSZ a pod., /podľa zák.328/ spriemerovať a následne vypočítať 2 % všetkých – celkového priemerného výsluhového dôchodku./neviem ale, či je niečo také vôbec možné zakomponovať do paragrafového znenia odstavcov § – fu 68. zákona 328/2002 Z.z.Trocha je to zložito napísané, ale nedalo sa to napísať dvomi riadkami …
Pre Štefana Bukovana – trocha som sa včera viac rozpísal, ale máte pravdu, viem to tak isto.
– kto odíde do civilu ku 31. decembru stáva sa výsluhovým dôchodcom od 1. januára a teda mu automaticky výsluhový dôchodok zvalorizujú o sumu, ktorá platí pre daný rok od 1. januára …
– kto odíde do civilu v priebehu roku, bude mu výsluhový dôchodok automaticky valorizovaný sumou platnou pre ten rok a potom znovu až ďalší rok ku 1. januáru.
– Teda starobné dôchodky priznané počas kalendárneho roka zo Sociálnej poisťovne, resp. výsluhové dôchodky z osobitných účtov MO SR, MV SR sú okamžite pri priznaní valorizované o hodnotu platnú k 1. januáru príslušného /teda aktuálneho/ kalendárneho roka…
– Ešte ináč, aby nedošlo k nedorozumeniu: budem citovať z príspevku – “Po preštudovaní infomácií soc. poisťovne som získal pocit, že moje obavy sú zbytočné a dôchodky priznané počas kalendárneho roka zo soc. poisťovne sú okamžite pri priznaní valorizované o hodnotu platnú k 1.1. kalendárneho roka. Dúfam že je môj pocit správny.” – koniec citátu ….. viem to takto aj ja, resp. nikde som sa nestretol, že by to bolo ináč.
@Miro Palfi: zle ste ma pochopili. Ja neriešim vo svojej otázke nejaké chýbajúce mesačné valorizácie, alebo nebodaj druhú valorizáciu v jednom roku. V súčasnosti ak niekto odíde do VD napr. k 28.2., tak dostane VD priznaný k 1.3. a k 1.7. je jeho VD valorizovaný. Ak niekto odíde k 31.8., tak VD je priznaný k 1.9. a súčasne je zvýšený o hodnotu valorizácie. Moja otázka smerovala k situácii, čo sa stane ak bude valorizácia nastavená na termín 1.1. tak ako to majú poistenci sociálnej poisťovne. Teda, či bude každý priznaný VD automaticky valorizovaný už pri priznaní (teda tak, ako sú dnes valorizované VD priznané od 1.7. do 31.12.), alebo bude musieť poberateľ čakať na valorizáciu až v nasledujúcom kalendárnom roku k 1.1. (čo by bolo pre súčasne slúžiacich stratové). Po preštudovaní infomácií soc. poisťovne som získal pocit, že moje obavy sú zbytočné a dôchodky priznané počas kalendárneho roka zo soc. poisťovne sú okamžite pri priznaní valorizované o hodnotu platnú k 1.1. kalendárneho roka. Dúfam že je môj pocit správny.
http://www.bezpzlozky.eu/2017/01/valorizacia-dochodkov-od-roku-2018/
Dal som to ešte spolu pre doplnenie-lepšiemu prehľadu s rubrikou /link vyššie/.Už som ani momentálne nepozeral iné ods. napr. (1), (3), ale čo by nastalo?, až by nedošlo k novelizácii ods. (16) § 68 zákona 328/2002 Z.z. a najmä slovného spojenia v ods. (16) .. ” zvyšujú o percento zvýšenia dôchodkových dávok ustanoveného vo všeobecných predpisoch o sociálnom poistení na kalendárny rok, v ktorom sa tieto dôchodky z výsluhového zabezpečenia zvyšujú”. .. ” o percento “.
Tretí v poradí je príspevok z linku /valorizácia dôchodkov od roku 2018 ../ .. V treťom príspevku je tiež link z denníka Pravda.
“Rodí sa nový vzorec, podľa ktorého sa budú zvyšovať dôchodky v budúcom, ale aj v ďalších rokoch. Mal by sa v ňom zohľadniť nielen rast cien, ale aj rast miezd pracujúcich ľudí”.
Návrh na zmenu valorizačného modelu (hybridný variant)
Dôchodok by sa zvyšoval percentuálne o:
1./dôchodcovskú infláciu (rozhodujúci by bol údaj Štatistického úradu k 30. júnu roku predchádzajúceho valorizácii a prípadná deflácia by sa nezohľadňovala, dôchodcovská inflácia zohľadňuje rast cien spotrebného koša seniorov, je to však zväčša číslo blízke bežnej inflácii)
2./A zároveň o 10 % kladného rozdielu rastu priemernej mzdy a nezápornej inflácie(podieľanie sa dôchodcov na raste priemernej mzdy, ak rastie rýchlejšie ako inflácia)
3./Okrem toho by každý dôchodca mal garantované zvýšenie o minimálnu pevnú sumu (napr. by sa dohodla na úrovni 2 % priemerného dôchodku daného typu)
Zdroj: Valorizácia dôchodkových dávok od roku 2018, porovnanie alternatív a vplyvov (vypracoval odbor analýz sekcie sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia na ministerstve práce).Príprave nového valorizačného modelu predchádzala dôkladná analýza, ktorú vypracovali ľudia z ministerstva. Posúdila tri alternatívy valorizácie – o pevnú sumu, percentuálnu a takzvanú hybridnú, teda kombináciu percentuálnej s „pevnou“ bezpečnostnou poistkou. Ako najlepšiu pritom určila práve tretiu, kombinovanú alternatívu. A tú má podľa zdroja Pravdy najviac preferovať aj minister Richter.
Vzhľadom na vyššie napísané je vysoko pravdepobne – hraničiace s istotou:-), že dôjde k rozporu medzi tým, aký valorizačný vzorec /či už taký-či onaký/ pripravuje MPSVaR a ods. (16) § 68 ….. minimálne slovným spojením ” o percento “.
Tak, či tak, ods. (16) stratí aktuálnosť v porovnaní s novým vzorcom MPSVaR a čo je horšie, pri jeho ponechaní bezo zmeny môžu doplatiť všetci výsluhoví dôchodcovia nižšou valorizáciou výsluhových dôchodkov v r. 2018, ako budú valorizované starobné dôchodky zo Sociálnej poisťovne.
Pre Štefana Bukovana napísal: 21. júna 2017 o 11:47 .. snáď to už bude z mojej strany vyčerpávajúce.Osobný príklad.Odchádzal som do civilu k 31. augustu príslušného roka x, y, z, .. Od 1. septembra som sa stal VD – poberateľom VD.VD mi bol vypočítaný z predošlého odslúženého celého roka./u mňa posledný celý odslúžený rok nebol najlepší/.Valorizovaný som VD mal z údajov celého kalendárneho roka, ktorý predchádzal kalendárnemu roku môjho odchodu do civilu.Keďže valorizácia je /zatiaľ a aj tohoto roku/ k 1. júlu, samozrejme som tratil dva valorizačné mesiace /samostatné valorizácie – samozrejme nie VD/ a to júl, august.To sa stane aj v prípade presunu valorizácie z 1. júla 2018 na 1. január 2018.Kto odišiel do civilu v iný mesiac ako k 31. decembru, resp. stal sa VD 1. januára a to v rôznych iných mesiacoch kalendárneho roka, tam každý tie valorizácie /samostatné/ v príslušnom roku strácal aj doteraz.Neviem o nikom, komu by sa VD aj doteraz valorizoval v roku 2 – krát.Mimo – keď sa dorovnávali dôchodky ešte tuším v decembri druhý-krát v niektorých prípadoch … možne niekto vie aj iné varianty, ako som uviedol ja.
Dik. Ak som to teda správne pochopil, tak sociálna poisťovňa pri priznávabí starobných dôchodkov v kalendárnom roku tieto dôchodky vypočíta podľa príslušných vzorcov a následne ich dňom priznania automaticky zvyšuje o valorizáciu platnú k 1.1. danému roku? Teda obdobný mecghanizmus ako osobitný systém pri priznávaní VD od 1.7. do konca roku. Ak je to tak, tak sú moje obavy zbytočné…
K predošlý rok – predtým bolo – najlepší odslúžený kalendárny rok z posledných 10 – tich rokov, po novelizácii 328-ky by sa už mali odslúžené kalendárne roky /u koho ako/ po novelizácii zákona 328/2002 Z.z. od 1. mája 2013 priemerovať postupne dozadu.Ale to vieme.Iba pre doplnenie.
Ešte k: “(pretože ak bude musieť čakať, tak návrhy, ktoré žiadajú zmeniť termín valorizácie poškodzujú všetkých aktívnych pŕislušníkov ozbrojených síl a ozbrojených zborov, pričom to NEPRINÁŠA žiadnu pridanú hodnotu poberateľom výsluhových dávok)”.
K aktívnym príslušníkom – Výsluhový dôchodok sa vypočítava za odslúžený celý PREDOŠLÝ kalendárny rok.Kto odíde do civilu napr. k 31. decembru 2017 – tak by mal valorizovaný VD od 1. januára 2018 v Rozhodnutí o priznanom a vyplácanom VD – valorizované aj za rok 2017 /s omeškaním/ spolu s výplatou výsluhového dôchodku – akurát oneskorene./mesiac-dva/.Mne to vyšlo takto.:-)
Pre Štefana Bukovana napísal: 21. júna 2017 o 11:47
http://www.bezpzlozky.eu/2015/06/tretie-vyrocie-nevalorizacie/ .. písali sme na túto otázku v uvedenom linku okolo dátumu 7. septembra 2015 o 14:52.
“Ešte k predchádzajúcemu príspevku presne: /ako sa posudzovalo predtým/.
…sa zvyšuje o percento určené ako súčet jednej polovice percenta medziročného rastu spotrebiteľských cien a jednej polovice percenta medziročného rastu priemernej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky vykázaných Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku…atď…Na základe údajov za rok 2010, predložených Štatistickým úradom SR…atď…
…Z Rozhodnutia o Valorizácii 2011.Konečný výsledok vyjde ako v predchádzajúcom príspevku, len je to ináč povedané”.
k samotnému príspevku 21. júna 2017 o 11:47
“ale má priamy súvis so snahami upraviť valorizačný systém platný od 1.1.2018. Ide mi najmä o návrhy, ktorými sa mení termín valorizácie výsluhových dávopk z 1.7. príslušného kalendárneho roka na 1.1. príslušného kalendárneho roka (teda zjednotenie termínov so všeobecným systémom).”
Môj lopatistický pohľad: Presun dátumu valorizácie z 1. júla 2018 na 1. január 2018 by nemal mať priamy súvis /robiť neplechu/ s uvedenými snahami, pretože valorizácia výsluhových dôchodkov sa odvíja od valorizácie dôchodkov Sociálnej poisťovne ods. (16) § 68 zákona 328/2002 Z.z., /resp. je u SD totožná/ a tá – Sociálna poisťovňa zase robí uzávierku k budúcoročnej valorizácií r. 2018 do konca roka 2017 /. Vo všeobecnosti uzávierka predošlého roka je vo vzťahu k roku valorizačnému do približne septembra – októbra predošlého roka/, resp. do jesene r. 2017, kedy je už známa inflácia v Národnom hospodárstve SR za prvý polrok r. 2017.
“(16) Od 1. júla 2018 sa výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky zvyšujú o percento zvýšenia dôchodkových dávok ustanoveného vo všeobecných predpisoch o sociálnom poistení na kalendárny rok, v ktorom sa tieto dôchodky z výsluhového zabezpečenia zvyšujú”. ….. v ods.(16) by došlo minimálne k zmene v slovnom spojení “o percento”. .. až som vychádzal z nižšie napísaného:
Bližšie ako to zamýšľa urobiť MPSVaR a k akej variante sa približuje je v rubrike Valorizácia dôchodkov od roku 2018: príspevok 8. júna 2017 o 7:24 uviedol to denník Pravda /je tam viac príspevkov/ .. /iba až to pomôže pri orientácii.odo mňa ako laika bez záruky, prípadne, až je možnosť overiť mnou napísané/.:-):)
Viem že moja otázka priamo nesúvisí so zmenami v zákone 461/2003, ale má priamy súvis so snahami upraviť valorizačný systém platný od 1.1.2018. Ide mi najmä o návrhy, ktorými sa mení vtermín valorizácie výsluhových dávopk z 1.7. príslušného kalendárneho roka na 1.1. príslušného kalendárneho roka (teda zjednotenie termínov so všeobecným systémom).
Ako táto zmena zasiahne aktívne slúžiacich prispievateľov do osobitných účtov? Dnes, pri skončení sluižobného pomeru od 1.1.do 30.6. dostane bývalý príslušník priznaný VD, ktorý je ale k 1.7. hneď valorizovaný. Pokiaľ služobný pomer skončí od 1.7. do 30.12. kalendárneho roka, tak priznaný VD je automaticky zvýšený o valorizáciu. Ako sa daný stav zemní v prípade, že sa termín valorizácie zosúladí so všeobecným systémom? Budú priznané dôchodky z osobitného systému AUTOMATICKY valorizované už pri priznaní, ALEBO bude poberateľ musieť na valorizáciu ČAKAŤ až do ďalšej valorizácie k 1.1. nasledujúceho roka?
Ďakujem za prečítanie a dúfam že niekto odpovie (pretože ak bude musieť čakať, tak návrhy, ktoré žiadajú zmeniť termín valorizácie poškodzujú všetkých aktívnych pŕislušníkov ozbrojených síl a ozbrojených zborov, pričom to NEPRINÁŠA žiadnu pridanú hodnotu poberateľom výsluhových dávok).
Novela zákona k zvýšeniu penzií starodôchodcom môže byť podľa Jurinovej protiústavná
Minister práce a sociálnych vecí Ján Richter si za návrhom novely zákona stojí a odmieta, že by návrh zvýhodňoval niektoré ročníky starodôchodcov.
Novela zákona o sociálnom poistení, na základe ktorej sa majú od začiatku budúceho roka zvýšiť penzie niektorým starodôchodcom, môže byť podľa poslankyne Národnej rady SR za OĽaNO Eriky Jurinovej protiústavná. Ako uviedla v parlamentnej rozprave k navrhovanej vládnej novele, autori návrhu vylúčili z prepočtu dôchodkov skupinu poistencov, u ktorej možno predpokladať, že ich suma dôchodku by bola po individuálnom prepočte nižšia. “Vylúčenie je však založené na úsudku úradníkov,” upozornila opozičná poslankyňa.
Ministrovi práce a sociálnych vecí Jánovi Richterovi Jurinová povedala, že s takýmto návrhom by sa hanbila predstúpiť. “Keby sa prepočítal dôchodok všetkým, bolo by to v poriadku, ale v tomto znení je to zrelé na ústavný súd,” zdôraznila. Legislatívnemu návrhu tiež vyčíta to, že sa ním formuje “dôchodková šľachta”, pri ktorej sa budú vyplácať starobné dôchodky nad rámec reformných opatrení z roku 2004. “Vyzerá to tak, ako keby bola novela zákona pripravená špeciálne pre niektoré ročníky,” tvrdí Jurinová. Kritizuje aj voľbu metódy vyrovnávania rozdielov medzi dôchodkami.
“Stojím si za týmto zákonom,” reagoval minister práce a sociálnych vecí Ján Richter. Odmieta, že by návrh zvýhodňoval niektoré ročníky starodôchodcov. Novelu zákona podľa neho ministerstvo pripravuje už rok a ani od sociálnych partnerov nezazneli žiadne zásadné pripomienky. Poslankyňu Jurinovú pozval na ministerstvo práce, aby sa o tomto návrhu pozhovárala s odborníkmi z ministerstva.
Približne 101 tisíc penzistom sa má od začiatku budúceho roka zvýšiť ich starobný dôchodok. Ide o tzv. starodôchodcov, ktorým Sociálna poisťovňa (SP) priznala ich penziu pred 1. januárom 2004. Zhruba 88 tisíc penzistom má ísť suma dôchodku nahor v priemere o 45 eur a zvyšným 13 tisíc dôchodcom, ktorým poisťovňa priznala dôchodok pred 1. októbrom 1988, sa má penzia zvýšiť o pevnú sumu 25,50 eura. Pevnú sumu zvýšenia dôchodku ministerstvo práce u týchto dôchodcov navrhuje vzhľadom na to, že SP chýbajú záznamy o zárobkoch ľudí spred októbra 1988.
Starobný dôchodok sa má pritom prepočítavať len tým starodôchodcom, ktorí vďaka uplatneniu pravidiel platných od 1. januára 2004 získajú vyšší dôchodok, ako majú v súčasnosti. Celkovo je pritom na Slovensku približne 451 tisíc penzistov, ktorým SP priznala dôchodok pred 1. januárom 2004. Nové pravidlá výpočtu dôchodku, ktoré sa zaviedli od 1. januára 2004, by totiž nepriniesli vyššiu penziu pre všetkých starodôchodcov. Na zvýšenie penzie starodôchodcov by malo v roku 2018 smerovať približne 50 mil. eur.
SP by mala penzie starodôchodcov prepočítavať desať mesiacov, teda až do 31. októbra budúceho roka. Poisťovňa pritom začne prepočet penzií od najstarších starodôchodcov po najmladších. Zvýšený dôchodok poisťovňa prizná k 1. januáru 2018. Ak o prepočte dôchodku rozhodne napríklad v júni 2018, tak starodôchodcovi sumu zvýšenia dôchodku za obdobie od januára do júna spätne doplatí. V prípade, že by sa starodôchodca vyššej penzie nedožil, nárok na výplatu súm zvýšenia dôchodku prejde na manželku, resp. manžela, deti a rodičov. (09.05.2017; http://www.openiazoch.zoznam.sk; openiazoch.zoznam.sk, , s. ; SITA)
Neviem ako ďalších kolegov, kolegyne, VD, VD/SD, SD, občanov – mňa okrem iného upútalo: z príspevku Pavol Bada napísal: 19. februára 2017 o 22:03
v rubrike: http://www.bezpzlozky.eu/2017/02/riesenie-skrivodlivosti-sd-a-vd/#comment-10402
“Nie všetci starodôchodcovia budú touto novelou uspokojení, to možné nie je,“ povedal v piatok minister práce a sociálnych vecí Ján Richter. Nové pravidlá výpočtu dôchodku, ktoré sa zaviedli od 1. januára 2004, by totiž podľa neho nepriniesli vyššiu penziu pre všetkých starodôchodcov.“Dnešným dňom spúšťame medzirezortné pripomienkové konanie. Sme pripravení načúvať pripomienkam, návrh môže byť doplnený,“ povedal Richter. .. javí sa, minister práce a sociálnych vecí Ján Richter – (MPSVaR) .. pripomienkam (zatiaľ) nenačúvali.
Výsledky rokovania (vyššie v rubrike).
MPSVR SR so zástupcami verejnosti – VVB: Rozporové konanie-vojaci
MPSVR SR so zástupcami verejnosti – APVV: Rozporové konanie-policajti
Všetky pripomienky k novele zákona: Všetky PRIPOMIENKY 461
Odpoveď MVSR Dr. Milanovi Klolenovi Odpoveď MVSR p. Kolenovi
.
Z linku – článku v príspevku nižšie: 9. mája 2017 o 18:50
„Stojím si za týmto zákonom,“ reagoval minister práce a sociálnych vecí Ján Richter. Odmieta, že by návrh zvýhodňoval niektoré ročníky starodôchodcov. Novelu zákona podľa neho ministerstvo pripravuje už rok a ani od sociálnych partnerov nezazneli žiadne zásadné pripomienky. Poslankyňu Jurinovú pozval na ministerstvo práce, aby sa o tomto návrhu pozhovárala s odborníkmi z ministerstva”.
.
“Novelu zákona podľa neho ministerstvo pripravuje už rok a ani od sociálnych partnerov nezazneli žiadne zásadné pripomienky”. … vytvorme si teda všetci objektívny názor .. no, neviem, pán minister Richter.Podľa mňa je dosť problematické ZHP a HP = podať inou formou, slušnejšie a zrozumiteľnejšie.Ako Zásadné hromadné pripomienky VV-Bratislava, APVV, resp. ostatné Hromadné pripomienky prebehli.Nuž, na MPSVaR – načúvali všetkým pripomienkam? … nezdá sa, asi ťažko./aspoň podľa mňa/.
Jozef Kotulič napísal: 20. apríla 2017 o 17:10
“Osobne by som navrhoval, aby sa úsilie kompetentných pracovníkov silových rezortov, uberalo novelizáciou zákona 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov a policajtov a to v podobnom duchu, akým je teraz novelizovaný zákon 461/2003 Z. z. Stačí si len pozorne prečítať dôvodovú správu k spomínanej novele. A potom sa dá povedať, že”: koniec citátu. .. Len by som dodal, až by sa uskutočnila novelizácia zákona č. 328/2002 Z.z – tak, bolo by dobré už v čo najväčšom možnom rozsahu.
Upútalo ma ešte z rubriky doko blog: http://doko.blog.sk/detail-vrcholom–demokracie-je-plna-garancia-ustavnych-prav-obcanov–aj-listoveho-tajomstva-.html?a=2290c6c5211345a067028c558cbb7b29 .. Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon § 196 .. keďže v našom zákonodárnom zbore sú témou dňa iné skutočnosti /a to/ opísané v linku, neviem, či môj príspevok k tejto téme /táto rubrika/ zo dňa 20. apríla 2017 o 8:17 sa nestal
irelevantný./snáď som to nazval laický správne/.:-)
Ja si Miro myslím, že jak Sergej, tak aj Marian (píšuci azbukou), sa vyjadrili v náš prospech. A tým nemyslím len nás dvoch-ale všetkých VD- ktorým nie sú veci o ktorých sa bavíme ľahostajné , a teda minimálne všetkých čo sme tu doteraz prispeli. Veď v celkovom kontexte si tu viac menej nerozporujeme aspoň od 2. marca, keď sa tato rubrika otvorila. Akurát každý zvlášť a jednotlivo píše iným štýlom . Forma je viac menej stejna, len metódy sa rôznia .
Dobrý deň Sergej, aj pre Milana Faltina,
Píšete Sergej: “Je to tak ako píšeš. Držím palec”.Nie je mi jasné z Vášho príspevku, či píšete v prospech Milana Faltina, či píšete proti mne, prípadne píšete v prospech nás oboch, (mňa aj Milana), prípadne iba tak držíte palec. Tak rád by som ešte raz skrátene uviedol, ako som to myslel vo svojom predchádzajúcom príspevku.T.j. Až sa pri o.z. VVB a pri o.z. APVV organizovali Zásadné hromadné pripomienky k novelizácii zákona č. 461/2003 Zb., odznela výzva Dr. Milana Kolena na tomto webe, k podpore k hromadným pripomienkam aj ďalšími občianskymi združeniami patriacimi pod OS SR.(spolu cca. 11 o.z.).Nestalo sa tak. (prosím, opravte ma, až sa mýlim).Nie len že sa už nepripojilo oficiálne ďalšie občianske združenie silových rezortov, ale o.z. APVV svoju hromadnú pripomienku neskôr stiahlo./To všetko ale nie je podľa mňa dôležité/.
Dôležité podľa mňa je, že je to akési poučenie pre budúcnosť, že organizovať takéto a podobné akcie nie je jednoduché.Preto som uviedol veci v príspevku pred tým, ako som uviedol.Pre mňa je posledná známa oficiálna informácia (nie hoax) : Odpoveď MVSR p. Kolenovi – nad príspevkami tejto rubriky.
P:S: Držať v ruke mávatka (ako kedysi na 1. mája), prepáčte, transparenty a demonštrovať, zakričať si, to je už to najjednoduchšie.Preto zatiaľ aspoň pre mňa je určujúca Odpoveď MV SR Dr. Milanovi Kolenovi.Žiaľ, neviem to ináč lepšie z môjho pohľadu vysvetliť.Len, až je o.z. VVB (odpoveď Dr.Milanovi Kolenovi) so Zásadnou hromadnou pripomienkou v tomto štádiu = tak je to zatiaľ takto.Môj názor.
Вам нужны SPAM
SPAM
K Mirovi Palfimu-teda k poslednej vete:
No bodaj by nebola spokojná. Veď ešte pár takých zvýšení minimálnych penzii a predbehnu aj naše slávne súbehy
Milan Faltin napísal: 22. apríla 2017 o 9:20 – K poslednej vete príspevku.Mám za to, že v dnešnej dobe je potrebné zvažovať, aby výsluhoví dôchodcovia-starovýsluhoví dôchodcovia-dôchodcovia celkovo neboli považovaní štátnymi orgánmi (podotýkam, že nie som žiadny štrajkokaz, aj s plateným vlakom nemám zatiaľ problém) za extrémistov a iných “istov”.Je rozdiel podľa mňa byť extrémistom a extrémne naštvaným dedkom, či babkou:-) .. čo u SD, VD, S/VD – by sa skôr mohlo priblížiť pravde.Ale v rámci mnoho desaťtisícov VD – dôchodcov všetkého druhu, by takúto akciu mali zastrešovať aspoň podľa mňa všetky občianske združenia (zaregistrované na MV SR) bývalých silových zložiek, prípadne aj aktívne OZ (PZ?), KOZ, JDS.Ako príklad: pri Zásadnej hromadnej pripomienke sa do finále dostalo iba VV-Bratislava.(Je rozdiel internetová “akcia”, a odlišná by bola prípadná fyzická účasť dôchodcov).Nemôže byť neustála záťaž iba na jednom občianskom združení .. až majú veci skončiť zdarným koncom.Naskytuje sa tiež otázka.Kto by to zorganizoval?Znova tí istí (neskutočne už vyťažení) ľudia? .. Výsluhových dôchodcov je cca. 40 tisíc, dôchodcov celkovo 1 milión 300 tisíc ..
P.S. Je mi nezodpovedanou záhadou.Budem parafrázovať z tlačovej konferencie pána Richtera MPSVaR po rokovaní vlády SR ohľadom rozhodnutia v prospech starodôchodcov.Na invalidných, vdovských a vdoveckých dôchodcov civilných starobných dôchodcov sa už neušlo.Prečo? .. až som správne počul .. a Jednota dôchodcov Slovenska je s rozhodnutím vlády SR spokojná ..
V dnešnej prílohe denníka Pravda-“Užitočná pravda”, je na dvoch listoch všeličo možné o minimálnych SD. Keďže drvivej väčšiny nás veteránov sa to určite netýka (pretože sa tam operuje aj s pojmom “súbeh”), ostanú naše SD na takej úrovni, aké boli aj doteraz. Preto je asi fakt na mieste, dačo robiť s VD. Písať, majlovať,telefonovať na patričné miesta a inštitúcie, a žiadať, urgovať,vysvetľovať,objasňovať,radiť (každý podľa svojich možností a príležitosti)…A v neposlednom rade, prečo nie aj nedemonštrovať keď bude treba?
K Mirovi Pršalovi:
Ja by som sa tiež chcel Paľa Badu zastať. Treba si uvedomiť, že dopis bol adresovaný riaditeľke-teda babe, a s nimi je treba jednať pokiaľ možno slušne, resp.s citom. Aspoň také dlhodobe skúsenosti mám ja. No na druhej strane sa mi ale páči aj ta poznámka na konci dopisu pod “PS”, ktorá sa už netýka pani riaditeľky ale akéhosi sciviľneného tiežvyslužilca, ktorý by sa mal v rámci nad ňou zamyslieť a v rámci svojích možnosti aj konať. Pretože z kontextu to chápem tak, že, že je ešte na MO teda v centre diania-nediania. V opačnom prípade byTvoj komentár sadol skôr na neho…
Miroslav Pršala napísal: 21. apríla 2017 o 11:39 “Vážení kolegovia, nesúďte tento môj komentár príliš kriticky”. .. atď. .. nechcel som sa už veľmi vyjadrovať, ale predsa len.Miro, ja osobne si veľmi vážim otvorený názor každého kolegu.Aj tie Tvoje názory sú podľa mňa od srdca-pravdivé.Už naši rodičia vraveli, “každá pravda je na konci jazyka a nemému dieťaťu ani vlastná mama nerozumie”.Len, nehádzal by som každého (aj vyšších dôstojníkov na čele o.z.) do jedného vreca.Viď APVV – hoci nakoniec svoju hromadnú pripomienku ako zásadnú myslím stiahli.Chcem sa ale zastať pána Paľa Badu, ktorý ako predseda VVB reprezentoval vyslúžilcov už od čias, keď VVB bol ešte klubom ZV SR.Bol jeho predsedom.Píšem, ako poznám doposiaľ svoju “internetovú” cestu s ním (4 a pol roka) aj s ďalšími kolegami od čias webu ZV SR.Vďaka už známym ľudom a jeho webmajstrovaním počas mojej “cesty” s ním, Paľa Badu vnímam (a ďakujem) ako jedného z mnohých, prostredníctvom ktorého a “jeho” webov dosiahli vyslúžilci pozitíva, ktoré už nebudem uvádzať, ale všetci ich veľmi dobre poznáme.Prečítal som si aj Odpoveď MVSR p. Kolenovi – ťažko povedať, či je to už konečné riešenie a koho sa čo bude-nebude týkať.Možno sa to časom ešte spresní .. tak, iba toľko v krátkosti.:-) :)
Vážení kolegovia, nesúďte tento môj komentár príliš kriticky. ale musím napísať či si o celej problematike organizácií vojenských a policajných vyslúžilcov myslím.
Vyprovokoval ma k tomu príspevok pána Badu s dopisom komunikačnému odboru MO. Neberte si to prosím pán kolega osobne, pretože Váš príspevok presne vystihuje postoj všetkých bývalých vyšších dôstojníkov, ktorí stoja na čele našich organizácií. Nedokázali ste totiž prekročiť svoj pocit subalternosti a strachu pred funkcionármi ministerstiev, ktorí Vám mohli, keď ste ešte slúžil,i znepríjemniť život za Vaše konanie a názory. Dnes to tak už nie je a nie je preto na mieste písať listy, ktoré ospravedlňujú pred pravdivými a otvorenými názormi na politiku ministerstva k svojim dôchodcom.
Naopak je potrebné čo najostrejšie tlačiť na MO a MV s použitím všetkých prostriedkov ako mediálnych tak aj verejných protestov. Väčšina z nás má vlak zadarmo a čas by si našla a zademonštrovala si pred MO za asistencie novinárov, pre ktorých by to bolo šťavnaté sústo. Ministerstvo by potom určite rýchlejšie zmeklo. Aj mediálne prostriedky sa dajú vhodne využiť, poslať kópie listov, mailov kde sľubovali páni poslanci a funkcionári MO pomoc spolu s fundovanými rozbormi našich odborníkov tlači by taktiež vyvolalo odozvu.
Pokiaľ sa nebojíte a nemáte sa koho báť, oni na Vás už nemôžu, snäď len Vás nepozvú na nejakú recepciu, konajte razantnejšie.
Dovolil som si zamyslieť sa nad príspevkami tejto rubriky.Pevne verím, že tak urobia aj kompetentní ľudia celej štátnej správy SR, ktorí majú k problematike dôchodcov-výsluhových dôchodcov-starovýsluhových dôchodcov čo povedať.Zásadná hromadná pripomienka a ďalšie hromadné pripomienky k (461) v prospech staro-vyslúžilcov sú obzvlášť citlivou témou.Prečo?V krátkosti .. Aj preto ..
Čo na to všetko hovorí: Trestný zákon Zákon č. 300/2005 (Trestný zákon)
§ 139 (1) Chránenou osobou sa rozumie
a) dieťa,
b) tehotná žena,
c) blízka osoba,
d) odkázaná osoba,
e) osoba vyššieho veku,
f) chorá osoba,
g) osoba požívajúca ochranu podľa medzinárodného práva,
h) verejný činiteľ alebo osoba, ktorá plní svoje povinnosti uložené na základe zákona, alebo
i) svedok, znalec, tlmočník alebo prekladateľ.
(2) Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije, ak trestný čin nebol spáchaný v súvislosti s postavením, stavom alebo vekom chránenej osoby.
.
Som presvedčený, že tak ako civilní starodôchodcovia, tak aj staro-vyslúžilci /SD, VD, a SVD, IVD, Vd.a.Vd.VD a SiVD/ sú podľa § 139 (1) Chránenými osobami.O to viac si takisto zaslúžia patričnú pozornosť a úctu spoločnosti-štátnych orgánov SR.Ďakujem.
K príspevku Paľa Badu, z 13. 04. 2017 o 08:07 hod., ale hlavne k “Vyhláseniu MPSVR SR”:
A to sa tam nenašiel nikto, keď vyhlasoval o tých mimoriadnych valorizáciach (ja neviem o žiadnych) osobitného systému,čo by mu vmietol, že boli aj nevalorizácie (a nie len 2014) a “Bulharské valorizácie” a čo ja viem aké ešte zmätky? Mne sa vidí, že to vyhlásenie je len také napochytro vytiahnuté z rukáva- ako všetko ostatné. Aby aj vlk sa nažral, aj koza ostala cela.
V polovici mesiaca február som podal “Žiadosť o riešenie starovýsluhových dôchodcov” predsedovi vlády SR, výboru NR SR pre sociálne veci a ministrovi vnútra. Na všetky moje tri žiadosti som 18.4.2017 od riaditeľa sekcie personálnych a sociálnych činností a osobného úradu sociálneho zabezpečenia obdržal odpoveď na moje žiadosti z ktorej citujem: “Záverom uvádzame, že starobné dôchodky starodôchodcov vyplácaných z osobitného systému sociálneho zabezpečenia za podmienok stanovených v zákone č. 461/2003 Z. z. budú v súvislosti s navrhovanou novelou tohto zákona upravené tak, ako vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia, a to za predpokladu splnenie navrhovaných kritérií”.
http://www.bezpzlozky.eu/2017/03/podporte-pripomienku-k-4612003z-z/odpoved-mvsr-p-kolenovi/
Kolegovia, ohľadom dorovnania výsluhových dôchodkov, cestou novely zákona 461/2003 Z. z. nemám žiadne ilúzie. Tom preto, že vláda v tejto novele stanovila dve veľmi dôležité podmienky a to, že:
1. starobný dôchodok má byť vypočítaný a priznaný podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003.
2. uvedený starobný dôchodok sa má vyplácať aj po 31. decembri 2017.
Z toho sa dá jasne vyrozumieť, že sa novela nemôže vzťahovať ani na tých vojakov z povolania, ktorým bol pôvodne priznaný starobný dôchodok, lebo od 1.5.1998 sa tieto starobné dôchodky, podľa ust. § 91 zákona č. 114/1998 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov, považujú za výsluhové dôchodky vo výške, v akej patrili ku dňu účinnosti zákona, a zároveň boli od tohto dňa zvýšené o 12 %. Podobne boli čiastočne kompenzované aj rozdiely v úrovni starobných dôchodkov a to v roku 2006 a 2008 (§ 293k a 293aw zákona o sociálnom poistení).
Osobne by som navrhoval, aby sa úsilie kompetentných pracovníkov silových rezortov, uberalo novelizáciou zákona 328/2003 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov a policajtov a to v podobnom duchu, akým je teraz novelizovaný zákon 461/2003 Z. z. Stačí si len pozorne prečítať dôvodovú správu k spomínanej novele. A potom sa dá povedať, že:
1. V zákone č. 114/1998 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov sa vo výpočte sumy dôchodku do 30.6.2002 v značnej miere uplatňoval princíp solidarity, a to formou limitovania miery zohľadňovania výšky platov rozhodujúcich na určenie výsluhového dôchodku. Uvedená skutočnosť bola podstatným a limitujúcim faktorom určenia sumy výsluhového dôchodku tým poistencom, ktorí v období pred dovŕšením dôchodkového veku dosahovali nadpriemerné platy.
2. Jednou zo zásadných zmien, ktoré implantovala dôchodková reforma silových rezortov prijatím zákona č. 328/2003 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov a policajtov, od 1. 7 .2002, bolo značné posilnenie princípu zásluhovosti pri výpočte výsluhového dôchodku, a to výrazným zvýšením miery zohľadňovania výšky platov (vymeriavacích základov). V dôsledku uvedenej zásady je suma výsluhového dôchodku priznávaného od 1.7.2002 oveľa viac závislejšia od dosahovaných vyšších príjmov poistenca, než to bolo pred 1. 7. 2002.
3. Z uvedeného dôvodu, poberatelia výsluhového dôchodku, ktorí pred odchodom do výsluhového dôchodku v období do 30.6.2002 dosahovali nadpriemerné príjmy, ktoré im ale neboli zohľadnené, tak ako sa zohľadňujú teraz od 1.7.2002, stále vnímajú túto skutočnosť ako neodôvodnenú nerovnosť a nespravodlivosť, lebo sa na nich nevzťahuje terajší nový spôsob výpočtu výsluhového dôchodku, ktorý je pre nich jednoznačne výhodnejší.
4. Rozdiely v úrovni výsluhových dôchodkov, vyplývajúce z rozdielnej právnej úpravy účinnej pred 1. 7.2002 a právnej úpravy účinnej od tohto dňa, boli síce čiastočne kompenzované, no napriek uvedenému je stále suma výsluhového dôchodku, časti týchto poberateľov výsluhových oveľa nižšia ako suma, ktorá by bola za rovnakých podmienok určená podľa zákona platného od 1.7.2002.
5. Cieľom právnej úpravy zákona č. 328/2002 Z. z. by preto malo byť dosiahnutie takého stavu, aby suma výsluhových dôchodkov priznaných pred 1.7.2002 bola približne rovnaká, ako suma, vypočítaná podľa zákona platného po 1.7.2002. Podobne ako sa to navrhuje teraz pri úprave starobných dôchodkov v novele civilného zákona 461/2003 Z.z.
K porovnaniu hodnoty “zvýšenia výsluhových dôchodkov” (správne len valorizácia) voči nákupu vojenskej techniky dávam na vedomosť informáciu z tlače. MO SR nakúpi 81 ks bojových obrnených vozidiel v cene 417 mil. Eur a 404 taktických vozidiel v cene 782,7 mil. eur.
Celkovo to bude výdavok asi 1,2 mld. eur.
Porovnajte to s valorizáciou výsluhových dôchodkov.
Link: http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/947283-stat-chysta-megabiznis-za-1-2-miliardy-chce-nakupit-stovky-obrnenych-vozidiel
V komentári kolega Ľ. Dubeň upozorňuje na článok v ČASe, v ktorom je aj vyjadrenie “hovorkyne” Mgr. Sapákovej (ona je aj riaditeľkou Komunikačného odboru MO SR). Už sa ani nedivím že “hovorkyňa” neodporuje Novému Času za takýto zavádzajúci nadpis: Dobrá správa pre bývalých policajtov a vojakov: Ako sa zvýšia výsluhové dôchodky?
On, ten tlačový / komunikačný odbor MOSR tu nie je nato, ako má v náplni aby slúžil účelu za ktorý je platený ale politickým štruktúram a ako p. premier povedal “presstitútkam”.
Na dopis, ktorý som tlačovému/komunikačnému MOSR poslal 20. marca si p. riaditeľka čas doteraz nenašla, preto tento uverejňujem tak ako odišiel.
od: Pavol Bada
komu: tlacove@mod.gov.sk
dátum: 20. marca 2017, 10:48
predmet: Dopis od o.z. Bratislava
Mgr. Danka CAPÁKOVÁ
tlacove@mod.gov.sk
Dobrý deň pani riaditeľka,
VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA je občianske združenie fyzických osôb vojenských vyslúžilcov / veteránov, ktorí v OS odslúžili viac ako 15 rokov, vo svojom programe máme zakotvený a uskutočňujeme cieľ prezentovať Ozbrojené sily SR a jej historické tradície na verejnosti v pozitívnom svetle a pomáhať výsluhovým dôchodcom prežiť svoju starobu na sklonku svojho života bez napätia, stresu, pocitu opustenosti a nevšímavosti spoločnosti.
Ku splneniu uvedených dvoch hlavných cieľov sme si zaviedli náš web http://www.bezpzlozky.eu, ktorý vyslúžilci vzali za svoj a denná sledovanosť postupne stúpla na 300 až 600 otvorení, pre starších ľudí nie je jednoduchá záležitosť vstup na internet.
Web sme vytvorili ako chýbajúci prostriedok na ukľudnenie vyslúžilcov, ktorí oprávnene tvrdia že si ich po splnení služby vlasti nikto nevšíma, na tomto webe môžu prejaviť v komentároch svoju spokojnosť/nespokojnosť. Samozrejmým sprievodným javom je nespokojnosť so skrivodlivosťami ktoré sa hlavne v spojení s riešením starodôchodcov (pred 2003 rokom) a nevalorizáciou v roku 2012 a následne prepočty valorizácie VD po uvedenom roku preukázali.
Náš web pre nezainteresovaného čitateľa vyzerá ako hlásna trúba nespokojnosti, nie je tomu tak. Tlmíme najkritickejšie hlasy a vysvetľujeme tak, aby neprerastali do prejavu celkovej nespokojnosti vyslúžilcov.
Ako webmajster a predseda združenia môžem povedať že kritické názory vyjadrené v komentároch je občas ťažké udržať v medziach tak, aby „neublížili“ MOSR, pretože spravidla sú oprávnené i keď surovo podané. Myslím si, že na nespokojnosti prispievateľov má veľký podiel viny aj komunikačný odbor MO SR. Nepomáhate nám, Vaše vystúpenie pred verejnosťou s oficiálnym vyhlásením v TV alebo nejakom médiu, nie je adekvátnou odpoveďou pre nespokojných vyslúžilcov, ktorí by sa radi viac dozvedeli napríklad aj cez náš web.
Dlhšia a pokračujúca nevšímavosť orgánov ministerstva voči nám, voči názorom vyslúžilcov a ich požiadavkám nič dobré nemôže priniesť. Združeniu VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA a teda aj mne, ako predsedovi, záleží na dobrom mene OS ako aj ministerstva obrany, tak prosíme : SPOLUPRACUJME a POMÁHAJME SI.
S prianím pekného dňa
plk. v.v. Ing. Pavol Bada,
predseda združenia
PS: ako ďalší uverejním dopis z 9.3.2017 p. vedúcemu služobného úradu plukovníkovi v.v. Hoľkovi, od ktorého na odpoveď dodnes čakám .
Ing. Ľubomír Dubeň napísal: 20. apríla 2017 o 13:11 – ono je to pravda, ľudia si v diskusiách pod článkom, ale najmä v dezorientačných článkoch a pri “JPP” v krčmách nevšímajú 6 centovú, prípadne 27 centovú valorizáciu výsluhových dôchodkov, (ako keby o nej ani nevedeli) ale lepšie je si všimnúť cca. 16 eurovú valorizáciu už iba pár “ľudí” až reálne ešte sú vôbec… a pod./mimochodom nami valorizačné “bulharské konštanty”, ktoré tento rok dúfajme končia.(§ 68 ods. 3 dlhodobo kritizovaný)/.
K Zásadnej hromadnej pripomienke VVB verím a osobne dúfam, (verím, že aj mnoho ďalších) že to bude tak, ako znela výzva Dr. Milana Kolena aj v príspevku “II.stretnutie združení pri OS SR”: Milan Kolen PP napísal: 3. marca 2017 o 11:05 – http://www.bezpzlozky.eu/2017/02/informacia-pre-clenov-vvb/
Teraz sa zdá byť ten správny čas ešte niečo užitočné vymyslieť.Až sa vezmeme do úvahy, že od predošlej novelizácie (461) prešlo už 14 rokov, nikde nie je napísané, že mnohí z nás vyslúžilcov a zároveň aj VD/SD ešte dnes žijúcich – ďalšiu po tejto aktuálnej novelizácii (461) – už nezažijeme.Preto si myslím, že ešte raz by bolo potrebné spoločne (odborníkmi, právnikmi, legislatívcami .. občianskymi združeniami silových zložiek, aj prípadne v spolupráci s JDS, KOZ .. a pod.) zabrať.Ako verejnosť VD a VD/SD sme už predsa vyjadrili podporu dobrým myšlienkam a dobrým návrhom.
Osobne som myslel skôr na tlak na ministra obrany, či sa správa ako dobrý veliteľ ergo či si zaslúži svoje generálske výložky a podložiť to faktami a číslami.
Keď si prečítate článok v Novom čase, budete si myslieť ,že nás majú za nesvojprávnych s minimálnym IQ. Namiesto toho aby písali, že dorovnávanie starodôchodkov sa netýka bývalých príslušníkov ozbrojených a bezpečnostných zborov, napíšu “Dobrá správa pre vojakov a policajtov”. A týka sa to inej veci t.j. valorizácie.
Link: https://www.cas.sk/clanok/537666/dobra-sprava-pre-byvalych-policajtov-a-vojakov-ako-sa-zvysia-vysluhove-dochodky/
Někteří z nás se s problematikou VD a SVD obraceli na poslance NR. Bylo to před volbami, a na jeden dopis odpověděl i poslanec Hrnko (SNS). Co kdyby ten, co mu psal, panu poslanci připomněl, co před volbami slíbil.
A teď by mohl v parlamentě pomoct. Či ?
Po výsledku včerajšieho rokovania vlády SR k Zásadnej hromadnej pripomienke VV-Bratislava – /Výsledok(spôsob vyhodnotenia):Neakceptuje sa/ , resp. pre: Všetky pripomienky k novelizácii zákona č. 461/2003 Zb. – najskôr ostala jediná/posledná možnosť.Podať pri rokovaní NR SR o novelizácií uvedeného zákona (461) – poslanecký pozmeňujúci-prípadne doplňujúci návrh k zákonu.Až sa nájdu odborníci, právnici, ktorí by ešte dokázali starším vyslúžilcom pomôcť.Hoci v SR zatiaľ neexistuje (oficiálne) zákon o lobingu – s prílepkami k zákonom majú poslanci Slovenského parlamentu svoje skúsenosti./viď ne/valorizácia/.Tento krát by to mohol byť prílepok k zákonu v prospech staro-vyslúžilcov. Ako laik iné legislatívne východisko nevidím …
Neviem, či ste sledovali včera o 19.50 reláciu Téma dňa na TA. Min. Richter tam hovoril o zvyšovaní starodôchodkov a okrem iného dostal otázku ako to bude s výsluhovými dôchodkami. Povedal (zhruiba interpretujem), že to je vec silových rezortov, ktoré však približne svojimi opatreniami kopírovali rozhodnutia MPSVR. Bolo by dobré asi vyvinúť tlak na MO a MV, aby aj výsluhovým dôchodcom urobili aktualizáciu zákona. Čo na to naši odborníci na dôchodky?
Časti našich starších kolegov priznala Sociálna poisťovňa aj starobné dôchodky podľa zákona č.100/1988 Zb. (za dobu poistenia vo všeobecnom systéme a výrazne nižšie než podľa zákona č.461/2003 Z.z.). Aspoň týmto kolegom bude SP robiť prepočet a zvýši im poberanú dávku a to bez podania žiadosti, automaticky. Samozrejme bude sa to týkať poberateľov výsluhových dôchodkov a výsluhových príspevkov, ktorí okrem nich poberajú aj starobný dôchodok vypočítaný podľa predpisov platných do 31.12.2003.
Program
55. schôdze vlády Slovenskej republiky 19. apríl 2017, 10:00 h v budove Úradu vlády SR, Nám. slobody č. 1, Bratislava
Materiály z rokovania na stiahnutie: Materiály na stiahnutie 55. schôdze vlády Slovenskej republiky (aktualizovaný 19.04.2017, 14:24:38)
1. Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov – nové znenie Materiál obsahuje súbory Č. m.: UV-16732/2017
Predkladá: minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Materiál: Schválený
Č. uznesenia: 185/2017
Pripomienky SUBJEKT: VEREJNOSŤ
doplnenie zákona
Občianske združenie VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA predkladá hromadnú pripomienku verejnosti k novele zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov Hromadná pripomienka …atď.
Výsledok/spôsob vyhodnotenia/:
Neakceptuje sa. Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nepatrí do vecnej pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Na rozporovom konaní dňa 17.3.2017, ktoré sa konalo na úrovni štatutárnych orgánov aj za účasti MV SR do ktorého vecnej pôsobnosti zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov patrí, nebol rozpor odstránený.
Vláda
A. schvaľuje
A.1. návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov,
B. poveruje
predsedu vlády
B. 1. predložiť vládny návrh zákona predsedovi Národnej rady SR na ďalšie ústavné prerokovanie,
ministra práce, sociálnych vecí a rodiny
B. 2. uviesť vládny návrh zákona v Národnej rade SR.
Čítať viac: http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=26411
Dôvodová správa http://www.rokovania.sk/File.aspx/ViewDocumentHtml/Mater-Dokum-207905?prefixFile=m_
.
Vyhlásenie
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, sa predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky s rozporom s Občianskym združením Vojenský veterán Bratislava, ktoré v hromadnej pripomienke, s ktorou sa stotožnilo viac ako 500 osôb, požaduje, aby predložený návrh zákona upravoval prepočítanie starobných dôchodkov poistencov, ktorým bol priznaný starobný dôchodok, ktorý sa v súčasnosti „považuje“ za výsluhový dôchodok. Ide o osoby, ktoré dosahovali v období pred dovŕšením dôchodkového veku nadpriemerné príjmy a ktorých suma starobného dôchodku by bola vyššia, ak by bola vypočítaná podľa zákona o sociálnom poistení k 1. januáru 2004 na základe rovnakých zásluh, ktoré získali v dôchodkovom systéme. Vzhľadom na tieto skutočnosti občianske združenie žiada do návrhu zákona „zapracovať“ aj túto skupinu staro dôchodcov a to s prihliadnutím na špecifiká osobitného systému sociálneho poistenia.
Úprava výsluhových dôchodkov je predmetom zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nepatrí do vecnej pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na rozporovom konaní uviedlo, že účel navrhovanej právnej úpravy bol pri výsluhových starodôchodcoch naplnený mimoriadnymi valorizáciami, preto nepovažuje za potrebné upravovať výsluhové dôchodky osobitnou právnou úpravou.
Vláda SR dnes chválila návrh novely zákona o sociálnom poistení bez zásadnej pripomienky verejnosti ( Vojenský veterán). Garant zákona č.328/2002 Z.z. MV SR vysvetlil, že u “starodôchodcov” v osobitnom systému už boli niekoľkokrát robené takéto úpravy.
Link: http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/RokovanieDetail/918
…len na doplnenie príspevku pána Mira. Do pozornosti by som dal aj § 3 ods.1 nariadenia vlády ČSSR č. 117/1988
S dovolením by som sa ešte chcel pozastaviť pri jednom bode z Informácie občianskeho združenia VOJENSKÝ VETERÁN BRATISLAVA.
“Rada schválila úhradu výdajov na HROMADNÚ PRIPOMIENKU VVB k zákonu 461/2003Z.z. realizovanú cez internet na základe faktúry v sume 120 € uhradené cez BÚ. Ďakujeme aj touto cestou všetkým členom a nečlenom za individuálnu e-mailovú podporu pripomienky, keď v priebehu 4 dní ste túto podporili 613 e-mailami z potrebných 500. ….. K analýze aktivity sa ešte vrátime”. …..
Nad príspevkami tejto rubriky:
Bod /3/ modrým písmom Všetky pripomienky k novele zákona: Všetky PRIPOMIENKY 461
Upútalo ma: Z pripomienky /KOZ SR/ … “Konfederácia odborových zväzov SR musí vyjadriť poľutovanie, že takýto zákon nebol prijatý skôr a 14 rokov pretrvávalo vyplácanie starobných dôchodkov vypočítaných na základe nespravodlivých ustanovení zákona č. 100/1988 Zb., ktoré nezohľadňovali vyššie príspevky nadpriemerne zarábajúcich občanov vo výške ich dôchodkov. Konfederácia odborových zväzov SR rovnako pozitívne hodnotí spresnenie právnej úpravy stanovenia dôchodkového veku pre poistencov narodených v rovnakom kalendárnom roku …atď.”
Vlastnými slovami: K celkovej spätnej analýze Hromadnej pripomienky VV – Bratislava, prípadne všetkých pripomienok 461, aj Konfederácia odborových zväzov SR nazýva ustanovenia zákona č. 100/1988 Zb., nespravodlivými, k čomu z pohľadu výsluhovo-starobných dôchodcov možno tiež zarátať mnoho krát aj na tomto webe uvádzaný paragraf (kolegami kritizovaný dátum 31. december 1999) § 174 ods. 2 vyššie uvedeného zákona č. 100/1988 Zb., – (2) Podmienkou vzniku nároku na starobný dôchodok podľa odseku 1 je, že zamestnanie I. pracovnej kategórie alebo služba I. alebo II. kategórie funkcií trvali k 31. decembru 1999; za zamestnanie sa na tieto účely považujú i náhradné doby a doby uvedené v § 5 ods. 1 a v § 6 ods. 1 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 117/1988 Zb.
Toľko na doplnenie k pripomienke KOZ – vzhľadom na možnú aj celkovú analýzu Všetkých pripomienok /aj vyššie uvedenému dátumu 31. december 1999/ k novelizácii zákona č. 461/2003 Zb.
Pre Jara Svobodu:
Príjemný zbytok sviatkov prajem všetkým.
Je to tak Jaro, ako píšete. Ale o to by mi ani tak nešlo. Či 10 centov, alebo 40 centov , výsledokje furt skoro nič. Svojím komentárom som narážal skôr na to, že keby VD, respektívne SD, eventuelne iné D boli jak -tak súce, tak som k tomu súkromníkovi ani nastupiť nemusel (nevravím, že triem núdzu-nastupil som len preto, aby som sa na SD nenudil, nefajčil na balkóne jednu cigaretu za druhou, popripade nevymetal krčmy). V takomto prípade, keby ich výška, prípadne ich súbeh, bol o tú spomínanú sumu vyšší, tiež by som sa nenudil. Napríklad by som bez nároku na akykoľvek honorár či odmenu, bol ochotný radiť naším ministrom , čo ešte treba a čo už nie, miesto toho, že by som tu vypisoval na tento web. A keby už museli mi čo-to za tie rady zaplatiť-pretože zákon im to prikazuje- tak by som ich vychválil, hoc aj v Bruseli. A nie tuna hundral už skoro 3 roky.
Takže vlastne zabíjam čas a nudu obligatnými už zmienenými navrzganými kilometrami (motore sú bučory), pohybom medzi ľuďmi, jak staršími, tak mladšími, kratkými diskusiami s nimi a sem-tam pomocou im, v rámci svojích možnosti, a tým pádom aj sebe.
Milan Faltin napísal: 16. apríla 2017 v 15:29
Tak potom ten súkromník za Vás správne do Soc.poj. neodvádza odvody. Ja som za sumu cca 460€, ale za celý rok – pomáham v SVB – mal zvýšený SD o 40 centov na mesiac.
Máš pravdu Milan, rozmieňali sme to všetko na drobné: písali sme o tom mnohokrát v rubrikách tu na webe, v príspevkoch, aj Dr. Milan Kolen PP napísal: 28. septembra 2016 o 21:42, aj v ďalších príspevkoch okolo.: http://www.bezpzlozky.eu/2014/12/diskriminacia-vysluhovych-dochodcov/ .. /delenie, určené kritéria rozdelenia dôchodcov-starodôchodcov-starovýsluhových dôchodcov-novovýsluhových dôchodcov a pod./.
Podľa doterajších predpisov o rozdelení dôchodcov sa ja, aj mne podobní kolegovia cítim ako nejaký “hybrid” dôchodca:-) :) Podľa starej (pred novelizáciou) 328-ky – výsluhový dôchodca, podľa zákona 100-ky §-fu 174 odst. 1 a ods. 2 – ako novo-starobný-krátený (Dohovorom 128) dôchodca.Reálne podlieham súbehom dôchodkov VD a SD (krátený).Tak nejako.
Až som nazrel do Návrhu LRV podľa mňa je nad rámec Hromadnej pripomienky VV-Bratislava.Čo by malo-mohlo byť dobré. – odstavce (1 až 6) by už mali riešiť staro-výsluhových dôchodcov.Odstavce (7 až 9) by to mali všetko prepájať k dátumu 31. december 2003, z pohľadu Ods. (7) “Pri určení sumy starobného dôchodku podľa odsekov 1 až 6 sa na obmedzenie najvyššou výmerou podľa predpisu účinného do 31. decembra 2003 a na úpravu prislúchajúcu k starobnému dôchodku podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2018 neprihliada”. Od poslednej novelizácie zákona 461/2003 od 1. januára 2004 prebehlo už takmer 15 rokov.Možno je to na dlhšie obdobie jedna z posledných novelizácii 461-ky v celkovo tak rozsiahlom obsahu.Preto by už bolo dobré vysporiadať sa konečne aj s krátením starobných dôchodkov aj podľa Dohovoru č. 128 ako je nižšie písané.
Tiež sa mi javí z pohľadu starovýsluhového penzistu ( tak ako Mirovi- myslím že Ty si novovýsluhový penzista, nanajvýš stredovýsluhový:-)), že s tým treba dačo zrobiť. Lebo či tak, či onak- vždy ťaháme len za tenší koniec.
Dôkaz”:
Takto rok a deň naspäť, som si povedal, že nebudem sedieť doma len tak hala-bala na penzii, čiže rozhodol som sa znova zamestnať. Robotu som si vybral takú čo ma baví (síce u súkromníka a je o mne všeobecne známe, že súkromníkov nemám rád)- vŕzgam denne, vlastne obdeň , pretože mám zástupcu (mladého fíka, ktorý ma strieda),cca 100 km po Žiline a okolí s osobným “motorom” už celý rok. Samozrejme, čo-to zarobím ja, čo to fík (300-400 €/mesiac pre každého). Ale dúfal som, že aspoň SD trochu podskočí, keďže toto sa VD netýka. A skutočne podskočil. SP mi automatický zdvihla SD, teraz v apríli o 10 centov a dokoca, poštovou poukážkou mi poukázala celých 35 centov, teda doplatok za január až polovica apríľa 2017. Čiže v súlade so zákonom.
No ale to sa nesťažujem, to len konštatujem, a opakujem, že fakt asi treba robiť dačo s tým, o čom sa bavíme aj u silových dôchodkoch. Keď je to možné a v súlade so zákonom u civiľných starobných, prečo by to nebolo možné u vysluhových tiež v súlade so zákonom a bez diskriminácie…a nebotyčných staro-stredo-novo rozdielov
Ospravedlňujem sa, v treťom riadku od konca predchádzajúceho príspevku – diskriminuje tých, ktorí boli k 31. decembru 2003 nepretržite nezamestnaní. .. správne má byť: diskriminuje tých, ktorí boli k 31. decembru 2003 nepretržite zamestnaní.Ďakujem.
Javí sa, že hromadná pripomienka VV – Bratislava ohľadom pomoci staro – výsluhovým dôchodcom je na správnej ceste z Legislatívnej rady vlády SR na rokovanie vlády SR.
Upútalo ma tiež v predkladanom Návrhu novelizácie zákona č. 461/2003 a neviem, či som si to /prípadne aj niekto iný/ správne vysvetlil.Jedná sa o: Komplet materiál predložený do LRV na rokovanie nájdete tu: http://lrv.rokovania.sk/151722017-/ .. príspevok Pavol Bada napísal: 13. apríla 2017 o 8:07.
V návrhu zákona č. 461/2003 /v linku/ mi nie je jasný vzťah odstavca (8), vzhľadom na náväznosť odstavca (7).
Ods. (8) Ak poistenec, ktorý splnil podmienku nároku na starobný dôchodok podľa predpisu účinného do 31. decembra 2003 a k 31. decembru 2003 nebol nepretržite zamestnaný, vznikne prvýkrát nárok na výplatu starobného dôchodku po 31. decembri 2003, starobný dôchodok sa na účely odsekov 1 až 7 považuje za priznaný v roku 2003.
Ods. (7) Pri určení sumy starobného dôchodku podľa odsekov 1 až 6 sa na obmedzenie najvyššou výmerou podľa predpisu účinného do 31. decembra 2003 a na úpravu prislúchajúcu k starobnému dôchodku podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2018 neprihliada.
.
Niekoľko krát som si tieto odstavce (7) a (8) pozorne prečítal a vyšiel mi medzi nimi vzťah k takýmto spôsobom k odstráneniu doterajšieho krátenia starobných dôchodkov Sociálnou poisťovňou na základe Dohovoru č. 128./”na obmedzenie najvyššou výmerou sa neprihliada” (v odstavci 7 je použitá spojka “a”)/ T.j. Odstavce (7) a (8) týkajúce sa tiež §§-ov § 21 a §174 zákona 100/1988 Zb.Až by to bolo takto, tak v odstavci (8) “Ak poistenec, ktorý splnil podmienku nároku na starobný dôchodok podľa predpisu účinného do 31. decembra 2003 a k 31. decembru 2003 nebol nepretržite zamestnaný” .. tak, slovné spojenie ods. (8) “a k 31. decembru 2003 nebol nepretržite zamestnaný” .. diskriminuje podľa §§-ov § 21 a § 174 vyššie uvedeného zákona 100/1988 Zb., ktorí boli k 31. decembru 2003 nepretržite nezamestnaní. …
Možno sa mýlim, .. až nie, neviem či je ešte možné podať pri uvedenom možnom diskriminačnom slovnom spojení pozmeňujúci návrh na rokovaní vlády SR, prípadne ako pozmeňujúci návrh pri novelizácii zákona č. 461/2003 – v parlamente.
Odbor analýz MPSVaR SR vypracoval materiál o variantoch valorizácie po roku 2018. Analýza obsahuje výhody a nevýhody tzv. pevnej valorizácie, percentuálnej, kombinovanej vrátane aj faktora inflácie a priemernej mzdy. Je tu ale otázka ako ďaleko sú práce na silových ministerstvách na spôsobe valorizácie v osobitnom systéme a čo budú preferovať.
Dávam tu aj link na článok o analýze: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/426288-akym-sposobom-porastu-od-buduceho-roka-dochodky/